חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
ב. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
ג. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
ד. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
ב. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
ג. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
ב. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ג. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ד. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
ב. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
ג. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
ד. רוחות, מליחות, ph.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. תחנות כוח.
ב. חמצן וחנקן.
ג. מאגרים, מעיינות ונחלים.
ד. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
ב. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
ג. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
ד. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
ב. היחס שבין טורף לנטרף
ג. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
ד. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ב. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
ג. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ד. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
ב. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ג. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ד. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
ב. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
ג. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
ד. לכל אחד תפקיד אחר
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
ב. פוטוסינתזה
ג. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ד. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
ב. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
ג. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
ד. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
ב. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ד. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת חקלאית
ב. פסולת רפואית
ג. פסולת ביתית +בניין
ד. פסולת טבעית
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. איסוף, מיון, מחזור
ב. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
ג. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
ד. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 2 ק"ג פסולת
ב. 1 ק"ג פסולת.
ג. 4 ק"ג פסולת
ד. 1.5 ק"ג פסולת.
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פגיעה בקרקע ובמסלע
ב. כניסת מינים פולשים
ג. פגיעה ברכוש
ד. פגיעה בבעלי חיים
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 4
ב. 9
ג. 7
ד. 12
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. פליטה של כלי רכב.
ב. התפרצות הר געש.
ג. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
ד. שריפת דלקים המכילים גופרית.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
ב. גורם לקורוזיה בקרקע.
ג. הורג את האורגניזמים בקרקע
ד. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. סופות ברקים
ב. התפרצויות הר געש
ג. אבקת פרחים
ד. רכבים ותעשייה
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
ב. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ג. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ד. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
ב. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ג. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ד. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
ב. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ג. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ד. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
ב. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
ג. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ד. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. פחמן חד חמצני
ב. גופרית
ג. אוזון
ד. חלקיקים
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. זיהום חקלאי
ב. בעלי חיים
ג. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ד. זיהום מדלקים
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
ב. זיהום מאגרי מים ונחלים
ג. פצעים בעור
ד. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
ב. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ג. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
ד. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. דגי נשך
ב. שלשולים
ג. אצות
ד. חיפושיות זבל
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
ב. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
ג. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ד. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
ב. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
ג. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ד. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
ב. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
ג. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ד. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. שלב במחזור החמצן בטבע
ב. לב במחזור המימן בטבע
ג. שלב במחזור הפחמן בטבע
ד. שלב מחזור החנקן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ב. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ג. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
ד. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ב. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
ג. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
ד. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. פוטוסינתזה בלבד
ב. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
ג. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
ד. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. אצות
ב. רזרבות של דלקים מאובנים
ג. אבן גיר
ד. רקבובית
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
ב. תהליך רבייה של בעלי חיים
ג. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
ד. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ב. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
ג. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
ד. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. ייבוש המים ע"י השמש
ב. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
ג. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ד. למעשה זאת הלחות
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 90%
ב. 70%
ג. 50%
ד. 25%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
ב. הגברה של טיהור באוקיינוסים
ג. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
ד. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. אין הבדל כלל
ב. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ג. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
ד. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. המגוון בין המינים
ב. המגוון תת-מיני
ג. מגוון המערכות האקולוגיות
ד. המגוון התוך מיני
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ב. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
ג. דילול החנקן באוויר
ד. דילול החמצן באוויר
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
ב. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
ג. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
ד. כושר עמידותו של הר געש
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. אוקיינוסים
ב. פיזור מרחבי
ג. התאמה הדדית
ד. השתנות תנאי הסביבה
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
ב. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ג. שימור קצר טווח של משאבים
ד. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. הופץ בעקבות האדם
ב. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
ג. מתרבה ללא התערבות האדם
ד. מופץ רק לשטחי מרעה
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
ב. בחירת אזורי פינוי פסולת
ג. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
ד. פיזור אחיד במרחב
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
ב. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
ג. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ד. תנועה מוגברת של מטוסים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע עודף חמצן.
ב. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
ג. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ד. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
ב. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
ג. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ד. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ב. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
ג. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
ד. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
ב. יותר רעידות אדמה חמורות.
ג. עליית פני האוקיינוסים.
ד. הצטמצמות שכבת האוזון.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ב. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ג. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
ד. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. פירוק המלח.
ב. סינון המלח.
ג. אידוי ועיבוי.
ד. הוספת חומרים ממתיקים.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
ב. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
ג. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ד. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. העיתון הישן
ב. בקבוק הזכוכית.
ג. פחית המשקה.
ד. קליפות הפרי.
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
ב. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
ג. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ד. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
ב. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
ג. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
ד. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ב. כדי להקל על פועלי הניקיון.
ג. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. לספק צל למערכת השורשים.
ב. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
ג. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
ד. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. צמחים, צמחוניים, טורפים.
ב. צמחוניים, טורפים, צמחים.
ג. טורפים צמחוניים וצמחים.
ד. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
ב. כל דבר המצוי בטבע.
ג. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ד. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ב. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
ג. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ד. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. נפט
ב. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ג. עץ
ד. גז בישול.
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
ב. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
ג. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
ד. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
ב. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
ג. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
ד. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ב. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
ג. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
ד. רק כאשר קיים מחסור במזון.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. כל התשובות נכונות.
ב. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
ג. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ד. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. גורם מגביל
ב. אוטופטיה
ג. הדברה ביולוגית
ד. הגברה ביולוגית
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. יצרנים
ב. מפרקים
ג. צרכנים
ד. טורפי העל
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. גורם מגביל
ב. החוק של ליבינג
ג. הדברה ביולוגית
ד. הגברה בילוגית
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
ב. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
ג. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
ד. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ב. אף תשובה לא נכונה.
ג. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
ד. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. מעשה ידי אדם
ב. בית גידול
ג. ייצור חי
ד. מעשה הטבע
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
ב. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
ג. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ב. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ג. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ב. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ג. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
ד. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ג. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
ד. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
ב. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
ג. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
ד. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ב. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
ג. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
ד. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. מעשה ידי אדם
ב. ברקים
ג. מטיילים בדרך
ד. רוחות אלקטרומגנטיות
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ב. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ג. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ד. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם ללא פחמן
ב. גורם כולל חמצן
ג. גורם כולל חמצן וללא פחמן
ד. גורם ללא חמצן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. בכל תנאי אפשרי
ב. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
ג. אף תשובה לא נכונה
ד. בתנאים אירובים כולל חמצן
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 4
ב. רמה 5
ג. רמה 2
ד. רמה 3
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
ב. כל התשובות נכונות
ג. לירידה מפלס מי הימה או הימה
ד. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. מפרקים
ב. יצרנים
ג. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
ד. טורפי על
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. צרכניים ראשונים
ב. צרכנים שניונים
ג. יצרנים
ד. טורפי על
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. אף תשובה אינה נכונה.
ב. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ג. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
ד. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
ב. רמה טרופית
ג. אללופטיה
ד. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. נכון
ב. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
ג. לא נכון
ד. אין שום קשר
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
ב. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
ג. לא משפיע כלל על היתושים
ד. פגיעה בבצי היתושים
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. פחמן הנמצא בדלקים
ב. באטמוספרה
ג. האוקינוסים
ד. בצמחיה
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. הצברות זחלי יתושים
ב. גורם מגביל
ג. כמויות גדולות של חנקות במים
ד. כמויות גדולות של פחמן במים
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ב. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
ג. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
ד. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. כל התשובות נכונות
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
ג. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
ד. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. האדם וסופות ברקים וטבע
ב. האדם בלבד
ג. האדם ושברי בקבוקים
ד. כל התושובות נכונות
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
ב. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
ג. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ד. גישה אקולוגית
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
ב. התפרצות הר געש
ג. הרס היערות שהיו על האי
ד. זיהום מיי הים והמלחמות
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
ב. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
ג. שימוש בדלקים ירוקים
ד. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
ב. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
ג. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
ד. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 4
ב. 14
ג. 7
ד. 1
הצג הסתר