חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
ב. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
ג. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
ד. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
ב. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
ג. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ב. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ג. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
ד. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. רוחות, מליחות, ph.
ב. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
ג. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
ד. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. מאגרים, מעיינות ונחלים.
ב. תחנות כוח.
ג. חמצן וחנקן.
ד. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
ב. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
ג. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
ד. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. היחס שבין טורף לנטרף
ב. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
ג. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
ד. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ב. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
ג. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ד. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ב. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
ג. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
ד. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
ב. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
ג. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
ד. לכל אחד תפקיד אחר
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
ב. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ג. פוטוסינתזה
ד. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
ב. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
ג. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
ד. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ב. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
ד. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת חקלאית
ב. פסולת ביתית +בניין
ג. פסולת טבעית
ד. פסולת רפואית
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. איסוף, מיון, מחזור
ב. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
ג. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
ד. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 4 ק"ג פסולת
ב. 1 ק"ג פסולת.
ג. 1.5 ק"ג פסולת.
ד. 2 ק"ג פסולת
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פגיעה ברכוש
ב. פגיעה בבעלי חיים
ג. פגיעה בקרקע ובמסלע
ד. כניסת מינים פולשים
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 9
ב. 12
ג. 7
ד. 4
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. פליטה של כלי רכב.
ב. שריפת דלקים המכילים גופרית.
ג. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
ד. התפרצות הר געש.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
ב. גורם לקורוזיה בקרקע.
ג. הורג את האורגניזמים בקרקע
ד. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. רכבים ותעשייה
ב. סופות ברקים
ג. התפרצויות הר געש
ד. אבקת פרחים
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ב. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
ג. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ד. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ב. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
ג. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ד. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
ב. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ג. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ד. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
ב. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ג. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
ד. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. חלקיקים
ב. אוזון
ג. פחמן חד חמצני
ד. גופרית
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ב. זיהום חקלאי
ג. בעלי חיים
ד. זיהום מדלקים
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. פצעים בעור
ב. זיהום מאגרי מים ונחלים
ג. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
ד. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
ב. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
ג. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ד. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. שלשולים
ב. אצות
ג. דגי נשך
ד. חיפושיות זבל
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
ב. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ג. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
ד. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ב. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
ג. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
ד. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ב. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
ג. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ד. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. לב במחזור המימן בטבע
ב. שלב מחזור החנקן בטבע
ג. שלב במחזור הפחמן בטבע
ד. שלב במחזור החמצן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
ב. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ג. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
ד. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
ב. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
ג. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ד. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. פוטוסינתזה בלבד
ב. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
ג. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
ד. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. רקבובית
ב. רזרבות של דלקים מאובנים
ג. אבן גיר
ד. אצות
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
ב. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
ג. תהליך רבייה של בעלי חיים
ד. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
ב. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ג. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
ד. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. למעשה זאת הלחות
ב. ייבוש המים ע"י השמש
ג. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ד. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 25%
ב. 90%
ג. 70%
ד. 50%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
ב. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
ג. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
ד. הגברה של טיהור באוקיינוסים
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ב. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
ג. אין הבדל כלל
ד. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. מגוון המערכות האקולוגיות
ב. המגוון תת-מיני
ג. המגוון בין המינים
ד. המגוון התוך מיני
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. דילול החנקן באוויר
ב. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ג. דילול החמצן באוויר
ד. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר עמידותו של הר געש
ב. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
ג. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
ד. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. השתנות תנאי הסביבה
ב. פיזור מרחבי
ג. אוקיינוסים
ד. התאמה הדדית
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. שימור קצר טווח של משאבים
ב. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ג. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
ד. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. מופץ רק לשטחי מרעה
ב. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
ג. מתרבה ללא התערבות האדם
ד. הופץ בעקבות האדם
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. בחירת אזורי פינוי פסולת
ב. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
ג. פיזור אחיד במרחב
ד. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. תנועה מוגברת של מטוסים
ב. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
ג. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ד. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
ב. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ג. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
ד. כדי למנוע עודף חמצן.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ב. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
ג. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
ד. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
ב. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ג. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
ד. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. עליית פני האוקיינוסים.
ב. יותר רעידות אדמה חמורות.
ג. הצטמצמות שכבת האוזון.
ד. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ב. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
ג. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ד. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. הוספת חומרים ממתיקים.
ב. סינון המלח.
ג. אידוי ועיבוי.
ד. פירוק המלח.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
ב. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
ג. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ד. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. קליפות הפרי.
ב. פחית המשקה.
ג. בקבוק הזכוכית.
ד. העיתון הישן
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
ב. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
ג. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ד. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
ב. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
ג. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
ד. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ב. כדי להקל על פועלי הניקיון.
ג. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
ב. לספק צל למערכת השורשים.
ג. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
ד. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. טורפים צמחוניים וצמחים.
ב. צמחוניים, טורפים, צמחים.
ג. צמחים, צמחוניים, טורפים.
ד. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ב. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
ג. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
ד. כל דבר המצוי בטבע.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ב. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ג. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
ד. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. נפט
ב. גז בישול.
ג. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ד. עץ
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
ב. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ג. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
ד. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
ב. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
ג. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
ד. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ב. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
ג. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
ד. רק כאשר קיים מחסור במזון.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
ב. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ג. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
ד. כל התשובות נכונות.
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. הגברה ביולוגית
ב. גורם מגביל
ג. אוטופטיה
ד. הדברה ביולוגית
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. מפרקים
ב. יצרנים
ג. טורפי העל
ד. צרכנים
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. גורם מגביל
ב. הגברה בילוגית
ג. הדברה ביולוגית
ד. החוק של ליבינג
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
ב. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
ג. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
ד. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ב. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
ג. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
ד. אף תשובה לא נכונה.
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. מעשה ידי אדם
ב. מעשה הטבע
ג. בית גידול
ד. ייצור חי
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
ב. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
ג. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
ד. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ד. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
ב. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ג. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ב. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
ג. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
ב. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
ג. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
ד. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
ב. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
ג. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
ד. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. ברקים
ב. מטיילים בדרך
ג. מעשה ידי אדם
ד. רוחות אלקטרומגנטיות
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ב. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ג. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ד. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם ללא פחמן
ב. גורם ללא חמצן
ג. גורם כולל חמצן
ד. גורם כולל חמצן וללא פחמן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. בכל תנאי אפשרי
ב. בתנאים אירובים כולל חמצן
ג. אף תשובה לא נכונה
ד. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 2
ב. רמה 3
ג. רמה 4
ד. רמה 5
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. כל התשובות נכונות
ב. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
ג. לירידה מפלס מי הימה או הימה
ד. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. מפרקים
ב. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
ג. טורפי על
ד. יצרנים
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. צרכנים שניונים
ב. טורפי על
ג. יצרנים
ד. צרכניים ראשונים
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
ב. אף תשובה אינה נכונה.
ג. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ד. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. אללופטיה
ב. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
ג. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
ד. רמה טרופית
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. נכון
ב. אין שום קשר
ג. לא נכון
ד. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
ב. פגיעה בבצי היתושים
ג. לא משפיע כלל על היתושים
ד. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. בצמחיה
ב. באטמוספרה
ג. פחמן הנמצא בדלקים
ד. האוקינוסים
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. כמויות גדולות של פחמן במים
ב. הצברות זחלי יתושים
ג. כמויות גדולות של חנקות במים
ד. גורם מגביל
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ב. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
ג. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
ד. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
ג. כל התשובות נכונות
ד. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. האדם בלבד
ב. האדם ושברי בקבוקים
ג. כל התושובות נכונות
ד. האדם וסופות ברקים וטבע
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
ב. גישה אקולוגית
ג. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ד. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. הרס היערות שהיו על האי
ב. התפרצות הר געש
ג. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
ד. זיהום מיי הים והמלחמות
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. שימוש בדלקים ירוקים
ב. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
ג. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
ד. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
ב. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
ג. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
ד. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 14
ב. 4
ג. 7
ד. 1
הצג הסתר