חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
ב. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
ג. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
ד. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
ב. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
ג. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
ד. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
ב. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ג. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ד. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
ב. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
ג. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
ד. רוחות, מליחות, ph.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
ב. מאגרים, מעיינות ונחלים.
ג. חמצן וחנקן.
ד. תחנות כוח.
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
ב. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
ג. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
ד. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
ב. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
ג. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
ד. היחס שבין טורף לנטרף
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ב. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ג. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
ד. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
ב. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
ג. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ד. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
ב. לכל אחד תפקיד אחר
ג. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
ד. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
ב. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ג. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ד. פוטוסינתזה
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
ב. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
ג. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
ד. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
ב. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ד. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת רפואית
ב. פסולת ביתית +בניין
ג. פסולת חקלאית
ד. פסולת טבעית
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
ב. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
ג. איסוף, מיון, מחזור
ד. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 1.5 ק"ג פסולת.
ב. 4 ק"ג פסולת
ג. 1 ק"ג פסולת.
ד. 2 ק"ג פסולת
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. כניסת מינים פולשים
ב. פגיעה בקרקע ובמסלע
ג. פגיעה בבעלי חיים
ד. פגיעה ברכוש
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 9
ב. 7
ג. 4
ד. 12
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. התפרצות הר געש.
ב. פליטה של כלי רכב.
ג. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
ד. שריפת דלקים המכילים גופרית.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
ב. הורג את האורגניזמים בקרקע
ג. גורם לקורוזיה בקרקע.
ד. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. סופות ברקים
ב. רכבים ותעשייה
ג. אבקת פרחים
ד. התפרצויות הר געש
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ב. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
ג. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ד. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ב. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
ג. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ד. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
ב. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
ג. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ד. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
ב. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ג. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
ד. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. גופרית
ב. פחמן חד חמצני
ג. אוזון
ד. חלקיקים
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ב. זיהום חקלאי
ג. בעלי חיים
ד. זיהום מדלקים
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. פצעים בעור
ב. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
ג. זיהום מאגרי מים ונחלים
ד. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
ב. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
ג. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ד. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. שלשולים
ב. חיפושיות זבל
ג. דגי נשך
ד. אצות
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
ב. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
ג. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ד. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
ב. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
ג. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ד. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
ב. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ג. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ד. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. שלב מחזור החנקן בטבע
ב. שלב במחזור החמצן בטבע
ג. לב במחזור המימן בטבע
ד. שלב במחזור הפחמן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
ב. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ג. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
ד. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
ב. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ג. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
ד. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
ב. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
ג. פוטוסינתזה בלבד
ד. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. אבן גיר
ב. רזרבות של דלקים מאובנים
ג. רקבובית
ד. אצות
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
ב. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
ג. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
ד. תהליך רבייה של בעלי חיים
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
ב. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
ג. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ד. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
ב. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ג. ייבוש המים ע"י השמש
ד. למעשה זאת הלחות
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 25%
ב. 70%
ג. 90%
ד. 50%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. הגברה של טיהור באוקיינוסים
ב. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
ג. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
ד. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
ב. אין הבדל כלל
ג. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ד. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. המגוון בין המינים
ב. המגוון התוך מיני
ג. המגוון תת-מיני
ד. מגוון המערכות האקולוגיות
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ב. דילול החנקן באוויר
ג. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
ד. דילול החמצן באוויר
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
ב. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
ג. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
ד. כושר עמידותו של הר געש
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. אוקיינוסים
ב. פיזור מרחבי
ג. השתנות תנאי הסביבה
ד. התאמה הדדית
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
ב. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
ג. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ד. שימור קצר טווח של משאבים
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. מופץ רק לשטחי מרעה
ב. מתרבה ללא התערבות האדם
ג. הופץ בעקבות האדם
ד. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
ב. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
ג. בחירת אזורי פינוי פסולת
ד. פיזור אחיד במרחב
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
ב. תנועה מוגברת של מטוסים
ג. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ד. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
ב. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ג. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
ד. כדי למנוע עודף חמצן.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
ב. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ג. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
ד. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ב. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
ג. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
ד. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
ב. הצטמצמות שכבת האוזון.
ג. עליית פני האוקיינוסים.
ד. יותר רעידות אדמה חמורות.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
ב. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ג. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
ד. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. אידוי ועיבוי.
ב. הוספת חומרים ממתיקים.
ג. פירוק המלח.
ד. סינון המלח.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
ב. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ג. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
ד. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. קליפות הפרי.
ב. בקבוק הזכוכית.
ג. העיתון הישן
ד. פחית המשקה.
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ב. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ג. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
ד. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
ב. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
ג. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
ד. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. כדי להקל על פועלי הניקיון.
ב. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
ג. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
ד. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. לספק צל למערכת השורשים.
ב. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
ג. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
ד. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. צמחוניים, טורפים, צמחים.
ב. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
ג. צמחים, צמחוניים, טורפים.
ד. טורפים צמחוניים וצמחים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. כל דבר המצוי בטבע.
ב. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ג. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
ד. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
ב. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ג. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ד. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. נפט
ב. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ג. גז בישול.
ד. עץ
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
ב. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ג. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
ד. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
ב. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
ג. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
ד. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
ב. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ג. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
ד. רק כאשר קיים מחסור במזון.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ב. כל התשובות נכונות.
ג. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
ד. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. הדברה ביולוגית
ב. גורם מגביל
ג. אוטופטיה
ד. הגברה ביולוגית
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. צרכנים
ב. מפרקים
ג. יצרנים
ד. טורפי העל
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. הדברה ביולוגית
ב. גורם מגביל
ג. הגברה בילוגית
ד. החוק של ליבינג
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
ב. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
ג. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
ד. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. אף תשובה לא נכונה.
ב. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ג. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
ד. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. מעשה ידי אדם
ב. ייצור חי
ג. מעשה הטבע
ד. בית גידול
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
ב. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
ג. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
ד. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ב. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ג. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ד. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ב. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
ג. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ד. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
ב. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
ג. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
ד. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ב. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
ג. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
ד. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. ברקים
ב. רוחות אלקטרומגנטיות
ג. מטיילים בדרך
ד. מעשה ידי אדם
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ב. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ג. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ד. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם כולל חמצן וללא פחמן
ב. גורם כולל חמצן
ג. גורם ללא פחמן
ד. גורם ללא חמצן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. בכל תנאי אפשרי
ב. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
ג. בתנאים אירובים כולל חמצן
ד. אף תשובה לא נכונה
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 2
ב. רמה 4
ג. רמה 3
ד. רמה 5
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. כל התשובות נכונות
ב. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
ג. לירידה מפלס מי הימה או הימה
ד. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. טורפי על
ב. מפרקים
ג. יצרנים
ד. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. צרכניים ראשונים
ב. צרכנים שניונים
ג. טורפי על
ד. יצרנים
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
ב. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ג. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
ד. אף תשובה אינה נכונה.
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. רמה טרופית
ב. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
ג. אללופטיה
ד. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. אין שום קשר
ב. לא נכון
ג. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
ד. נכון
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. פגיעה בבצי היתושים
ב. לא משפיע כלל על היתושים
ג. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
ד. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. באטמוספרה
ב. האוקינוסים
ג. פחמן הנמצא בדלקים
ד. בצמחיה
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. גורם מגביל
ב. כמויות גדולות של פחמן במים
ג. הצברות זחלי יתושים
ד. כמויות גדולות של חנקות במים
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
ב. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ג. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
ד. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. כל התשובות נכונות
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
ג. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
ד. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. כל התושובות נכונות
ב. האדם וסופות ברקים וטבע
ג. האדם בלבד
ד. האדם ושברי בקבוקים
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. גישה אקולוגית
ב. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ג. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
ד. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. התפרצות הר געש
ב. זיהום מיי הים והמלחמות
ג. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
ד. הרס היערות שהיו על האי
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. שימוש בדלקים ירוקים
ב. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
ג. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
ד. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
ב. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
ג. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
ד. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 4
ב. 7
ג. 14
ד. 1
הצג הסתר