חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
ב. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
ג. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
ד. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
ב. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
ג. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
ד. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ב. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
ג. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ד. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
ב. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
ג. רוחות, מליחות, ph.
ד. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
ב. מאגרים, מעיינות ונחלים.
ג. תחנות כוח.
ד. חמצן וחנקן.
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
ב. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
ג. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
ד. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
ב. היחס שבין טורף לנטרף
ג. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
ד. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
ב. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ג. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ד. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
ב. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ג. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ד. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
ב. לכל אחד תפקיד אחר
ג. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
ד. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ב. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ג. פוטוסינתזה
ד. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
ב. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
ג. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
ד. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ב. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
ד. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת ביתית +בניין
ב. פסולת רפואית
ג. פסולת חקלאית
ד. פסולת טבעית
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
ב. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
ג. איסוף, מיון, מחזור
ד. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 4 ק"ג פסולת
ב. 1 ק"ג פסולת.
ג. 1.5 ק"ג פסולת.
ד. 2 ק"ג פסולת
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פגיעה בקרקע ובמסלע
ב. פגיעה בבעלי חיים
ג. כניסת מינים פולשים
ד. פגיעה ברכוש
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 12
ב. 9
ג. 7
ד. 4
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. התפרצות הר געש.
ב. שריפת דלקים המכילים גופרית.
ג. פליטה של כלי רכב.
ד. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. הורג את האורגניזמים בקרקע
ב. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
ג. גורם לקורוזיה בקרקע.
ד. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. רכבים ותעשייה
ב. אבקת פרחים
ג. סופות ברקים
ד. התפרצויות הר געש
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ב. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
ג. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ד. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
ב. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ג. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ד. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ב. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
ג. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ד. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
ב. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
ג. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ד. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. אוזון
ב. פחמן חד חמצני
ג. גופרית
ד. חלקיקים
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ב. זיהום מדלקים
ג. זיהום חקלאי
ד. בעלי חיים
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
ב. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
ג. זיהום מאגרי מים ונחלים
ד. פצעים בעור
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ב. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
ג. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
ד. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. שלשולים
ב. דגי נשך
ג. חיפושיות זבל
ד. אצות
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ב. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
ג. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
ד. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
ב. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
ג. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ד. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ב. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ג. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
ד. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. שלב במחזור החמצן בטבע
ב. שלב במחזור הפחמן בטבע
ג. שלב מחזור החנקן בטבע
ד. לב במחזור המימן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
ב. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ג. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
ד. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
ב. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ג. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
ד. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. פוטוסינתזה בלבד
ב. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
ג. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
ד. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. רקבובית
ב. אצות
ג. אבן גיר
ד. רזרבות של דלקים מאובנים
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
ב. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
ג. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
ד. תהליך רבייה של בעלי חיים
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
ב. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ג. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
ד. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. למעשה זאת הלחות
ב. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ג. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
ד. ייבוש המים ע"י השמש
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 90%
ב. 25%
ג. 70%
ד. 50%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. הגברה של טיהור באוקיינוסים
ב. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
ג. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
ד. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
ב. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ג. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
ד. אין הבדל כלל
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. המגוון התוך מיני
ב. מגוון המערכות האקולוגיות
ג. המגוון בין המינים
ד. המגוון תת-מיני
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. דילול החמצן באוויר
ב. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
ג. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ד. דילול החנקן באוויר
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר עמידותו של הר געש
ב. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
ג. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
ד. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. התאמה הדדית
ב. אוקיינוסים
ג. פיזור מרחבי
ד. השתנות תנאי הסביבה
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
ב. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ג. שימור קצר טווח של משאבים
ד. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
ב. מתרבה ללא התערבות האדם
ג. מופץ רק לשטחי מרעה
ד. הופץ בעקבות האדם
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
ב. פיזור אחיד במרחב
ג. בחירת אזורי פינוי פסולת
ד. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
ב. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
ג. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ד. תנועה מוגברת של מטוסים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
ב. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ג. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
ד. כדי למנוע עודף חמצן.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
ב. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
ג. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ד. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
ב. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ג. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
ד. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. הצטמצמות שכבת האוזון.
ב. עליית פני האוקיינוסים.
ג. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
ד. יותר רעידות אדמה חמורות.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ב. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ג. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
ד. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. הוספת חומרים ממתיקים.
ב. סינון המלח.
ג. פירוק המלח.
ד. אידוי ועיבוי.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
ב. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
ג. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ד. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. פחית המשקה.
ב. העיתון הישן
ג. קליפות הפרי.
ד. בקבוק הזכוכית.
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
ב. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
ג. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ד. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
ב. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
ג. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
ד. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. כדי להקל על פועלי הניקיון.
ב. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
ג. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
ב. לספק צל למערכת השורשים.
ג. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
ד. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. צמחוניים, טורפים, צמחים.
ב. טורפים צמחוניים וצמחים.
ג. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
ד. צמחים, צמחוניים, טורפים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. כל דבר המצוי בטבע.
ב. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
ג. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ד. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ב. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
ג. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ד. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ב. נפט
ג. גז בישול.
ד. עץ
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
ב. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ג. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
ד. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
ב. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
ג. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
ד. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ב. רק כאשר קיים מחסור במזון.
ג. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
ד. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
ב. כל התשובות נכונות.
ג. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
ד. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. הדברה ביולוגית
ב. גורם מגביל
ג. אוטופטיה
ד. הגברה ביולוגית
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. מפרקים
ב. צרכנים
ג. יצרנים
ד. טורפי העל
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. גורם מגביל
ב. החוק של ליבינג
ג. הגברה בילוגית
ד. הדברה ביולוגית
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
ב. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
ג. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
ד. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ב. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
ג. אף תשובה לא נכונה.
ד. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. ייצור חי
ב. מעשה ידי אדם
ג. בית גידול
ד. מעשה הטבע
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
ב. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
ג. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
ד. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ב. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ג. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
ג. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ד. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ב. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
ג. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
ב. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
ג. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
ד. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ב. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
ג. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
ד. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. מטיילים בדרך
ב. ברקים
ג. רוחות אלקטרומגנטיות
ד. מעשה ידי אדם
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ב. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ג. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ד. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם כולל חמצן וללא פחמן
ב. גורם ללא פחמן
ג. גורם ללא חמצן
ד. גורם כולל חמצן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. בכל תנאי אפשרי
ב. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
ג. בתנאים אירובים כולל חמצן
ד. אף תשובה לא נכונה
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 4
ב. רמה 2
ג. רמה 3
ד. רמה 5
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
ב. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
ג. לירידה מפלס מי הימה או הימה
ד. כל התשובות נכונות
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. מפרקים
ב. טורפי על
ג. יצרנים
ד. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. טורפי על
ב. צרכניים ראשונים
ג. יצרנים
ד. צרכנים שניונים
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
ב. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ג. אף תשובה אינה נכונה.
ד. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
ב. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
ג. אללופטיה
ד. רמה טרופית
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
ב. לא נכון
ג. נכון
ד. אין שום קשר
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
ב. פגיעה בבצי היתושים
ג. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
ד. לא משפיע כלל על היתושים
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. פחמן הנמצא בדלקים
ב. באטמוספרה
ג. בצמחיה
ד. האוקינוסים
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. כמויות גדולות של פחמן במים
ב. כמויות גדולות של חנקות במים
ג. הצברות זחלי יתושים
ד. גורם מגביל
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
ב. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ג. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
ד. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
ג. כל התשובות נכונות
ד. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. האדם ושברי בקבוקים
ב. האדם בלבד
ג. האדם וסופות ברקים וטבע
ד. כל התושובות נכונות
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
ב. גישה אקולוגית
ג. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ד. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. התפרצות הר געש
ב. הרס היערות שהיו על האי
ג. זיהום מיי הים והמלחמות
ד. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
ב. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
ג. שימוש בדלקים ירוקים
ד. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
ב. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
ג. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
ד. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 4
ב. 14
ג. 1
ד. 7
הצג הסתר