חיפוש מושגים
שיתוף חברתי
הסיכום האוסף מבחנים עמוד ראשי

אוסף שאלות באקולוגיה

(1) מהי אקולוגיה?

א. מדע העוסק ביחסי הגומלין בין אורגניזמים וסביבתם
ב. מדע העוסק באופן פעולתו של הטבע.
ג. מדע העוסק בשימור ערכי הטבע.
ד. מדע העוסק בזיהום האוויר באוקיינוסים
הצג הסתר

(2) ביוספרה מהי?

א. שכבת החיים מחוץ לפני כדור הארץ.
ב. המערכת האקולוגית של שטח נתון.
ג. כלל המערכות האקולוגיות בחלל כולו.
ד. שכבת החיים על פני כדור הארץ, כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ.
הצג הסתר

(3) מהו תחום העיסוק של האקולוגיה?

א. אורגניזם, בעלי חיים, מערכת אקולוגית וביוספרה.
ב. אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וחלל
ג. אוכלוסיה, חברה, אורגניזם ובעלי חיים.
ד. אורגניזם, אוכלוסיה, חברה, מערכת אקולוגית וביוספרה.
הצג הסתר

(4) בחר בתשובה הלא נכונה, גורמים א-ביוטיים הם:

א. צמחים, בעלי חיים ומינרלים.
ב. רוחות, מליחות, ph.
ג. רוחב גיאוגראפי ומזהמים.
ד. ריכוזי יונים, רום וקרינה.
הצג הסתר

(5) משאבים מהם?

א. גורמי סביבה שאורגניזמים צורכים
ב. מאגרים, מעיינות ונחלים.
ג. תחנות כוח.
ד. חמצן וחנקן.
הצג הסתר

(6) מהו גורם מגביל?

א. אלו האורגניזמים שמשפיעים על הטמפרטורה
ב. אחד ממשתני הסביבה וגורם משותף
ג. אלו חומרי המזון המגבילים את צמיחתו של הצמח
ד. אחד ממשתני הסביבה וגורם יחיד
הצג הסתר

(7) הדדיות מהי?

א. היחס שבין טורף לנטרף
ב. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ובאים כתנאי מחייה למין אחד בודד
ג. היחס שבין צמחים עשביים לצמחים מטפסים
ד. שני מינים מספקים משאבים אחד לשני ומאפשרים תנאי מחייה לשני המינים
הצג הסתר

(8) סימביוזה, מהי ההגדרה הצרה?

א. תהליך מיקרו-זואולוגי המתבצע בצמחים עשביים
ב. חיים יחד, שותפות, שני מינים שונים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
ג. חיים יחד, שותפות, מין אחד מרוויח מהשותפות ומין שני מפסיד
ד. חיים יחד, מינים זהים, שני המינים מרוויחים מהשותפות
הצג הסתר

(9) יצרנים וצרכנים?

א. היצרנים נקראים איזוטופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ב. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים הטרוטרופים
ג. היצרנים נקראים אוטוטרופים והצרכנים נקראים איזוטופים
ד. היצרנים נקראים הטרוטרופים והצרכנים נקראים אוטוטרופים
הצג הסתר

(10) מה ההבדל בין מלח לסוכר? בחר בתשובה הלא נכונה!

א. סוכר הינו חומר אורגני שנוצר ע"י צמחים בלבד ולא ניתן לשרוף אותו
ב. שניהם נחוצים לפעילות תקינה בגוף
ג. לכל אחד תפקיד אחר
ד. מלח הוא מינרל שאין בו אנרגיה הניתנת לצריכה ע"י אורגניזמים ולא ניתן לשרוף אותו
הצג הסתר

(11) המקור לאנרגיה: אנרגית השמש מחממת ומאירה את הארץ ומאפשרת...

א. פוטוסינתזה, מניעה מחזורים גיאו-ביוכימיים ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ב. פוטוסינתזה ומניעה את שינויי האקלים וזרמי הימים
ג. פוטוסינתזה
ד. את הריסתו של מבנה קרום כדור הארץ
הצג הסתר

(12) ph- ערך ההגבה הינו מדד

א. הבוחן ברמה התיאורטית את ערך האחוזים של חומר מסוכן
ב. הבוחן את רמת החומציות של תמיסה
ג. הבוחן ברמה התיאורטית את ערכו של חומר מסוכן.
ד. הבוחן את רמת החומציות הממוצעת של תמיסה
הצג הסתר

(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?

א. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ב. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ד. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
הצג הסתר

(14) מהם סוגי הפסולת העיקריים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פסולת טבעית
ב. פסולת חקלאית
ג. פסולת רפואית
ד. פסולת ביתית +בניין
הצג הסתר

(15) מהם השלבים של טיפול בפסולת מוצקה?

א. אצירה, איסוף והובלה, טיפול או סילוק הפסולת
ב. איסוף, מיון, קבירת הפסולת
ג. איסוף, מיון, מחזור
ד. אצירה, מיון, קבירת הפסולת
הצג הסתר

(16) מהו הממוצע של פסולת בכל יום לתושב בישראל?

א. 1.5 ק"ג פסולת.
ב. 2 ק"ג פסולת
ג. 1 ק"ג פסולת.
ד. 4 ק"ג פסולת
הצג הסתר

(17) נזקים אקולוגיים משרפות, מהם? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. פגיעה בבעלי חיים
ב. פגיעה בקרקע ובמסלע
ג. פגיעה ברכוש
ד. כניסת מינים פולשים
הצג הסתר

(18) מהו ערכו של pH ניטרלי?

א. 4
ב. 7
ג. 9
ד. 12
הצג הסתר

(19) מהם המקורות האנתרופוגניים של גופרית דו-חמצנית?

א. פליטה של כלי רכב.
ב. התפרצות הר געש.
ג. שריפת צמחים שנשרפו בעבר.
ד. שריפת דלקים המכילים גופרית.
הצג הסתר

(20) מהו האפקט של גשם חומצי על הקרקע? בחר בתשובה שאיננה נכונה!

א. הורג את האורגניזמים בקרקע
ב. גורם לקורוזיה בקרקע.
ג. מוריד את הסידן הזמין אשר נדרש לגדילת הצמחים
ד. משחרר אלומיניום שמדכא את היכולת של הצמחים לספוג חומרי הזנה
הצג הסתר

(21) מהם המקורות הטבעיים לזיהום אוויר? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. סופות ברקים
ב. התפרצויות הר געש
ג. אבקת פרחים
ד. רכבים ותעשייה
הצג הסתר

(22) אינברסיה, מהי?

א. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרום
ב. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ג. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
ד. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
הצג הסתר

(23) מהם המזהמים הראשוניים?

א. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות מהקרקע
ב. מזהמים המגיעים לאוויר ישירות ממקור הזיהום
ג. מזהמים המגיעים לאוויר לאחר שעברו תהליך ביוכימי
ד. מזהמים המגיעים לאטמוספרה כתוצאה מאפקט החממה
הצג הסתר

(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוות
ב. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
ג. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ד. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
הצג הסתר

(25) גז מתאן ph4 יכול להיווצר במקומות כגון

א. ביצות, שדות מרעה, שטחים פתוחים ויערות
ב. ביצות, שטחי גידול אורז ומטמנות פסולת
ג. קיבה של חיות משק, אזורים מושלגים וחממות
ד. מטמנות פסולת ומערכת הפליטה של הרכב
הצג הסתר

(26) מהו המזהם העיקרי הנוצר כתוצאה מערפיח פוטוכימי?

א. גופרית
ב. אוזון
ג. חלקיקים
ד. פחמן חד חמצני
הצג הסתר

(27) מהם המקורות לזיהום מים? בחר בתשובה שאינה נכונה!

א. זיהום מדלקים
ב. בעלי חיים
ג. שפכים: עירוניים ותעשייתיים
ד. זיהום חקלאי
הצג הסתר

(28) דישון יתר גורם ל...

א. זיהום מאגרי מים ונחלים
ב. פצעים בעור
ג. רמת המליחות של קרקע עולה והיא נעשית פחות רגישה לסחיפה
ד. זיהום מי תהום, זיהום התוצרת החקלאית שנועדה למאכל.
הצג הסתר

(29) מהו תהליך לטיהור שפכים (אינטנסיבי)?

א. סינון וטיהור שפכים ע"י ערבובם עם מי תהום
ב. תהליך ראשוני ? טיפול מכאני, תהליך שניוני ? טיפול ביולוגי, טיפול שלישוני ? סילוק.
ג. סינון וטיהור השפכים ע"י כלור.
ד. תהליך ראשוני ? טיפול ביולוגי, תהליך שניוני ? טיפול כימי, טיפול שלישוני ? סילוק
הצג הסתר

(30) בטיהור אקסטנסיבי מהו הגורם העיקרי לפירוק מיקרו-ביאלי של המזהמים?

א. דגי נשך
ב. שלשולים
ג. חיפושיות זבל
ד. אצות
הצג הסתר

(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?

א. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מים
ב. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
ג. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ד. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
הצג הסתר

(32) ניטריפיקציה, מהי?

א. תהליך המתבצע באמצעות פחמן דו חמצני, חמצון אמוניה וקבלת גופרית
ב. תהליך ניטרו פונקציונאלי, מדמה פירוק של אטום
ג. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י חיידקי קרקע, חמצון אמוניה וקבלת ניטריט
ד. תהליך המתבצע בנוכחות חמצן ע"י צמחים ופליטה של פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(33) אמוניפיקציה הוא תהליך של?

א. חיבור תרכובות הגורמות לייצור חנקן
ב. תוצאה של פעילות אצות במים המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
ג. חיבור תרכובות הגורמות לזיהום
ד. תוצאה של פעילות בקטריות ופטריות אירוביות (צורכות חמצן) המפרקות תרכובות אורגניות בקרקע
הצג הסתר

(34) דניטריפיקציה היא

א. שלב במחזור החמצן בטבע
ב. שלב מחזור החנקן בטבע
ג. לב במחזור המימן בטבע
ד. שלב במחזור הפחמן בטבע
הצג הסתר

(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?

א. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו oh
ב. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ג. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ד. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
הצג הסתר

(36) הפחמן הזמין מצוי בשלושה מאגרים עיקריים והם

א. בורות מים, אוקיינוסים ושטחים פתוחים
ב. אטמוספרה, מאגרי מים ותהומות
ג. אטמוספרה, אוקיינוסים ומערכות אקולוגיות יבשתיות
ד. תהומות, מאגרי מים ושטחים פתוחים
הצג הסתר

(37) מהם תהליכי מחזור הפחמן בטבע

א. פוטוסינתזה, פירוק וייבוש
ב. פוטוסינתזה בלבד
ג. מן הוא רכיב טבעי שקיים בחלל האוויר
ד. הפח פוטוסינתזה, פירוק ונשימה
הצג הסתר

(38) לרוב רזרבות הפחמן העיריות מצויות ב?

א. רקבובית
ב. אצות
ג. אבן גיר
ד. רזרבות של דלקים מאובנים
הצג הסתר

(39) מהו תהליך הפוטוסינתזה?

א. תהליך של החלפת גזים המתחולל בצמחים
ב. תהליך רבייה של בעלי חיים
ג. שינוי ממצב מוצק למצב נוזל
ד. תהליך של החלפת גזים המתחולל באוויר
הצג הסתר

(40) מה קורה בתהליך הפוטוסינתזה

א. הצמח קולט פחמן דו חמצני באמצעות אור ופולט חמצן
ב. הצמח קולט חמצן מהשמש ופולט פחמן דו חמצני
ג. הצמח מקבל את צבעו בתהליך זה
ד. הצמח קולט חמצן ופולט פחמן דו חמצני
הצג הסתר

(41) מהי התאיידות

א. למעשה זאת הלחות
ב. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז
ג. ייבוש המים ע"י השמש
ד. שינוי מצב צבירה מנוזל למוצק
הצג הסתר

(42) בתהליך הדיות (טרנספירציה) מאבד הצמח יותר מ.... מכמות המים שהוא קולט

א. 70%
ב. 50%
ג. 90%
ד. 25%
הצג הסתר

(43) מהי הגברה ביולוגית?

א. תופעה של התרכזות חומרים רעילים בעקבות פליטת הגזים באוויר של כלי רכב
ב. הגברה של טיהור באוקיינוסים
ג. תופעה שכיחה של התגברות חיידקים ביולוגיים
ד. תופעה של התרכזות חומרים רעילים עם העלייה בשרשרת המזון
הצג הסתר

(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?

א. אין הבדל כלל
ב. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ג. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
ד. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
הצג הסתר

(45) מגוון ביולוגי כולל: בחר את התשובה שאינה נכונה!

א. המגוון בין המינים
ב. מגוון המערכות האקולוגיות
ג. המגוון תת-מיני
ד. המגוון התוך מיני
הצג הסתר

(46) מניעת אפקט החממה נעשה ע"י

א. דילול החנקן באוויר
ב. טיהור אוויר או מים וויסות אקלים ע"י הצומח
ג. טיהור אוויר או מים ע"י שמירת קרום האוזון
ד. דילול החמצן באוויר
הצג הסתר

(47) המושג כושר נשיאה מבטא?

א. כושר עמידותם של צמחים במזג אויר סוער
ב. כושר עמידותו של הר געש
ג. כושר נשיאת משקל על בעלי חיים
ד. שיווי משקל בין האוכלוסייה לבין המשאבים הזמינים
הצג הסתר

(48) מהם הגורמים המשפיעים על כושר הנשיאה? בחר בתשובה שאינה נכונה

א. השתנות תנאי הסביבה
ב. אוקיינוסים
ג. פיזור מרחבי
ד. התאמה הדדית
הצג הסתר

(49) "ניצול בר קיימא", מהו?

א. שימור קצר טווח של משאבים
ב. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן מבלי לפגוע בייצור לאורך זמן
ג. שימור ארוך טווח של משאבים לדורות הבאים
ד. כמות המשאב שניתן לנצל ביחידת זמן
הצג הסתר

(50) מין פולש הוא... סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. מופץ רק לשטחי מרעה
ב. מתייחס לאזור ספציפי הנמצא מחוץ לתחום התפוצה של המין
ג. מתרבה ללא התערבות האדם
ד. הופץ בעקבות האדם
הצג הסתר

(51) מהם התכונות הרצויות לשמורת טבע? סמן את התשובה שאינה נכונה!

א. שימור בתי גידול על-מנת למנוע הכחדות של מינים
ב. צמצום הפרעות משטחים סמוכים
ג. פיזור אחיד במרחב
ד. בחירת אזורי פינוי פסולת
הצג הסתר

(52) באזורים מסוימים במרומי האטמוספרה שכבת האוזון דלילה. מה גרם להידלות הזו?

א. חומרים מסוימים שמשתמשים בהם במזגנים או בתרסיסים
ב. חדירה מוגברת של קרינה על סגולית לאטמוספרה
ג. תנועה מוגברת של מטוסים
ד. אפר שנפלט מהרי געש והגיע למרומים
הצג הסתר

(53) מדוע יש למנוע השמדה של יערות?

א. כדי למנוע מחסור בפחמן דו חמצני.
ב. כדי למנוע מחסור בחמצן ולמנוע הצטברות של פחמן דו חמצני באויר.
ג. כדי למנוע עודף חמצן.
ד. כדי למנוע מחסור בחמצן ובפחמן דו חמצני בסביבה.
הצג הסתר

(54) במי פוגע זיהום המים?

א. זיהום המים מסוכן ליצורים חיים קטנים בלבד.
ב. זיהום המים עלול לפגוע גם בצמחים ובבעלי החיים הקולטים את המים האלה.
ג. זיהום המים מסוכן רק ליצורים חיים המתקיימים בתוך המים.
ד. זיהום המים עלול לפגוע בצמחים ובבעלי חיים ולהזיק לבריאות האדם.
הצג הסתר

(55) האם פגיעה בשכבת האוזון עלולה לסכן את קיומם של היצורים החיים?

א. לא, שכבת האוזון רחוקה מאוד.
ב. כן, הפגיעה בשכבת האוזון מקטינה את כמות החמצן.
ג. כן, פגיעה זו עלולה לשנות את תנאי הסביבה.
ד. לא, האדם למד לנטרל את ההשפעות השליליות של הפגיעה בשכבת האוזון.
הצג הסתר

(56) מה התוצאה הצפויה של התחממות עולמית?

א. עליית פני האוקיינוסים.
ב. יותר רעידות אדמה חמורות.
ג. התפרצויות געשיות גדולות יותר.
ד. הצטמצמות שכבת האוזון.
הצג הסתר

(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?

א. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.
ב. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ג. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ד. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
הצג הסתר

(58) איזה תהליך מתקיים כאשר מתפילים מים באמצעות חימום?

א. הוספת חומרים ממתיקים.
ב. פירוק המלח.
ג. סינון המלח.
ד. אידוי ועיבוי.
הצג הסתר

(59) איזה עיקרון מתקיים כאשר מגבירים גשם באמצעות טכנולוגיה של " זריעת עננים"?

א. שינוי צבע העננים לכהה יותר.
ב. הגדלת טיפות המים בעננים באמצעות פיזור של חומר מיוחד.
ג. הפיכת אדי גז לגבישי קרח.
ד. הקטנת ההשפעה של אפקט החממה.
הצג הסתר

(60) בפח האשפה של משפחה נמצאו בין השאר: קליפות פרי, פחית משקה, עיתון ישן ובקבוק זכוכית. איזו פסולת תתפרק ראשונה במזבלה?

א. פחית המשקה.
ב. בקבוק הזכוכית.
ג. קליפות הפרי.
ד. העיתון הישן
הצג הסתר

(61) איזה מן המשפטים הבאים מתאר מחזור?

א. שימוש במפיות נייר בכל ארוחה וארוחה.
ב. איסוף עיתונים כדי לייצר נייר חדש.
ג. שרפת עיתונים כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ד. שימוש חוזר במפיות בד במקום שימוש חד פעמי במפיות נייר.
הצג הסתר

(62) האם ניתן לצמצם את הדלדול המהיר של משאבי טבע?

א. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה אינה מפותחת.
ב. כן, אך ורק על ידי חיסכון המים וחומרי דלק.
ג. כן, אך ורק בארצות שבהן הטכנולוגיה מפותחת מאוד.
ד. כן, גם על ידי מחזור וגם על ידי הקטנת הצריכה.
הצג הסתר

(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?

א. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.
ב. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
ג. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי להקל על פועלי הניקיון.
הצג הסתר

(64) מה התפקיד העיקרי של עלים גדולים בצמחים הגדלים ביער?

א. להיפטר מעודף מים שנכנסים דרך השורשים.
ב. לקלוט עד כמה שניתן יותר אור עבור הפוטוסינתזה.
ג. לפצות על הנזק שנגרם לעלים על ידי חרקים.
ד. לספק צל למערכת השורשים.
הצג הסתר

(65) סמנו את המשפט המתאים לסדר הנכון של היצורים החיים בשרשרת המזון.

א. צמחים, צמחוניים, טורפים.
ב. טורפים, צמחוניים, טורפים, צמחים.
ג. טורפים צמחוניים וצמחים.
ד. צמחוניים, טורפים, צמחים.
הצג הסתר

(66) מהם משאבים טבעיים?

א. חומרים שמייצר האדם כדי להשתמש בהם.
ב. כל דבר שניתן לשאוב אותו.
ג. חומרים שאנו לוקחים מן הטבע כדי להשתמש בהם.
ד. כל דבר המצוי בטבע.
הצג הסתר

(67) האם כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה?

א. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ב. רוב חומרי הדלק אינם מזהמים את הסביבה כאשר הם בוערים.
ג. חומרי הדלק הפולטים עשן ופיח או משאירים אפר מזהמים את הסביבה.
ד. כן, כל חומרי הדלק מזהמים את הסביבה, גם כאשר אינם בוערים.
הצג הסתר

(68) איזה חומר דלק אינו מלכלך את הסביבה כאשר שורפים אותו?

א. גז בישול.
ב. נפט
ג. אף לא אחד מחומרי הדלק.
ד. עץ
הצג הסתר

(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?

א. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.
ב. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ג. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
ד. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
הצג הסתר

(70) מדוע זקוקים הצמחים לאור?

א. כי באמצעות האור הצמח מייצר חומרים הדרושים לקיומו.
ב. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מן הקרקע חומרים הדרושים לקיומם.
ג. כי האור מאפשר לצמח לקלוט מים.
ד. כי האור חיוני לצמח, כדי לפרוח.
הצג הסתר

(71) באילו מקרים מתקיים בין היצורים החיים קשר קיום מסוג " תחרות"?

א. כאשר יש מחסור במשאב קיום מסויים, למשל במים.
ב. רק כאשר קיים מחסור במזון.
ג. רק כאשר קיים מחסור במרכיבי סביבה דוממים, כגון אור, מים או אוויר.
ד. בכל פעם שיצור חי אחד טורף יצור חי אחר.
הצג הסתר

(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים

א. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוף
ב. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
ג. כל התשובות נכונות.
ד. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
הצג הסתר

(73) חוקר הביא ארצה צרעה מהונג קונג האוכלת באופן שיטתי חרקים על תפוזים שגורמים נזקים לחקלאים. איך נקראה התהליך?

א. גורם מגביל
ב. הדברה ביולוגית
ג. אוטופטיה
ד. הגברה ביולוגית
הצג הסתר

(74) מי הם האוטוטרופים?

א. יצרנים
ב. מפרקים
ג. צרכנים
ד. טורפי העל
הצג הסתר

(75) שימוש בדגי גמבוזיה בגן האקולוגי כדי לטפל במפגע היתושים נקרא?

א. הגברה בילוגית
ב. גורם מגביל
ג. הדברה ביולוגית
ד. החוק של ליבינג
הצג הסתר

(76) מהו מין אנדמי?

א. המין האנושי האחראי לנזק בסביבה הישיר והעקיף
ב. זהו מין פולש אשר הופץ ע"י בני אדם מחוץ לתפוצתו הטבעית
ג. זהו מין שקיים במקום אחד בלבד ולכן אם תהיה שריפה או שיהרסו אותו אז המין ייכחד
ד. מין שדרכו אנחנו מחסלים בצורה טבעית מין אחר ולא משתמשים בחומרי הדברה.
הצג הסתר

(77) מהי הדברה ביולוגית?

א. זהו תהליך של מציאת האויבים הטבעיים של המזיק שלנו וחיסולו בצורה טבעית
ב. תהליך של שימוש בחומרים כימיים כדי לחסל מזיק שמפריע לנו באופן טבעי.
ג. ספינת דוברה אשר סופרת את אחוז הפחמן הנמצאים באוקינוסים
ד. אף תשובה לא נכונה.
הצג הסתר

(78) מה הפירוש אנתרופוגני

א. מעשה הטבע
ב. בית גידול
ג. מעשה ידי אדם
ד. ייצור חי
הצג הסתר

(79) מהם מקורות אנתרופוגניים ?

א. המערכת האקולוגית של שטח נתון, כל האורגניזם באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו.
ב. תחבורה, תעשיה, השמדת יערות, ייצור אנרגיה.
ג. שכבת החיים על פני כדור הארץ כלל המערכות האקולוגיות
ד. רמות מורכבות שבהן האורגניזם היחיד הוא חלק ממורכבות גבוהה יותר
הצג הסתר

(80) מה הם רמות אינטגרציה?

א. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמות
ב. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ג. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
הצג הסתר

(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?

א. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חיים
ב. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ג. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
הצג הסתר

(82) מהי אינוורסיה

א. תהליך בו כרותים את היערות , שורפים ומשנים ייעוד לאזורי גידול חקלאיים
ב. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
ג. היפוך - ככל שנעלה בגובה תהיה שכבה חמה יותר
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין.
הצג הסתר

(83) איזה תקן פחות מחמיר לגביי חומרים אורגניים נדיפים

א. הישראלי פחות מחמיר מהאירופאי
ב. הגרמני פחות מחמיר מהאוסטרלי
ג. האוסטרלי יותר מחמיר מהגרמני
ד. הישראלי יותר מחמיר מהאירופאי
הצג הסתר

(84) מהו אוזון O3 ?

א. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחים
ב. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ג. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
ד. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן
הצג הסתר

(85) מה הגורם לשריפות בישראל?

א. ברקים
ב. מעשה ידי אדם
ג. מטיילים בדרך
ד. רוחות אלקטרומגנטיות
הצג הסתר

(86) מה הדין של הצתה בזדון ומה הדין של הצתה ברשלנות?

א. בהצתה בזדון - 10 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
ב. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ג. בהצתה בזדון - 3 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 20 שנים
ד. בהצתה בזדון - 20 שנה מאסר ובהצתה ברשלנות - 3 שנים
הצג הסתר

(87) מהו גורם אנאירובי

א. גורם כולל חמצן
ב. גורם ללא חמצן
ג. גורם ללא פחמן
ד. גורם כולל חמצן וללא פחמן
הצג הסתר

(88) גז מתאן יכול להיווצר ?

א. בכל תנאי אפשרי
ב. בתנאים אירובים כולל חמצן
ג. בתנאים אנאירוביים ללא חמצן
ד. אף תשובה לא נכונה
הצג הסתר

(89) באיזו רמה טרופית נמצא העכביש אם ידוע כי אכל חיפושית שאכלה צמח שקיבל את האנרגיה שלו מהמשמש?

א. רמה 4
ב. רמה 5
ג. רמה 2
ד. רמה 3
הצג הסתר

(90) שימוש במי הנהרות שהזינו את ימת ארל לצורך גידולים חקלאים גרמה?

א. כל התשובות נכונות
ב. לשינוי אקלים אזורית ולעזיבה של חלק מהאכולוסיה ולמחלות אצל הנשארים
ג. לירידה מפלס מי הימה או הימה
ד. לפגיעה במגוון החי והצומר שהתקיימו בימה ובסביבתה
הצג הסתר

(91) כל היצורים המצויים ברמה A נקראים

א. יצרנים
ב. צרכנים ראשונים או צרכנים שניונים
ג. טורפי על
ד. מפרקים
הצג הסתר

(92) כל היצורים המצוים ברמה B נקראים?

א. צרכנים שניונים
ב. צרכניים ראשונים
ג. יצרנים
ד. טורפי על
הצג הסתר

(93) המסת הקרחונים גורם לכך ש?

א. רמת הקרינה בכדור הארץ תרד
ב. רמת הקרינה בכדור הארץ תעלה
ג. אין קשר בין המסת הקרוחנים לרמת הקרינה
ד. אף תשובה אינה נכונה.
הצג הסתר

(94) חיידקים קושרי חנקן המצויים בפקעיות מיותרות בשורשים של צמחים ממשפחת הקטניות המסוגלים להפוך חנקן מצוי בבערות האוויר בקרקע לחנקן מינרלי אותו מנצלים הצמחים מצב זה:

א. התאמה לתנאי קרקע דלים בחנקן
ב. רמה טרופית
ג. אללופטיה
ד. התאמה לתנאי קרקע עשירים בחנקן
הצג הסתר

(95) עם עליית רמת המורכבות (אינטרנציה) המערכת האקולוגית יורדת רמת הבנה מדעית יכולת החיזוי ויכולת התערבות של האדם

א. לא נכון
ב. נכון
ג. פוגעת ברמת המורכבות המובהקת
ד. אין שום קשר
הצג הסתר

(96) הגנן בגן האקולוגי רצה לשפוך נפט לשלולית במטרה להשמיד את יתושי האנפוליס המעבירים את מחלת המלריה. דבר שיגום

א. מניעת חמצן וגרימת חנק ליצורים
ב. פגיעה בבצי היתושים
ג. הכנסת מתכון רעילות למי השלולית
ד. לא משפיע כלל על היתושים
הצג הסתר

(97) מחזור הפחמן בטע שבה הפחמן אקטביב ביותר הוא ?

א. בצמחיה
ב. באטמוספרה
ג. פחמן הנמצא בדלקים
ד. האוקינוסים
הצג הסתר

(98) הצטברות אצות בבריכה בגן האקולוגי מלמדת על

א. כמויות גדולות של חנקות במים
ב. כמויות גדולות של פחמן במים
ג. גורם מגביל
ד. הצברות זחלי יתושים
הצג הסתר

(99) אצטרובלים סרטוניים (אפילים) הינם?

א. אצטרופלים שנפתחים רק לאחר שריפה
ב. אצטרובלים בהם יש את הזרעים (הצנובר) הטעימים ביותר
ג. אצטרובלים ארוכים במיוחד ובעלי בליטות גדולות מהרגיל
ד. אצטרובלים שנשרפים בשריפה
הצג הסתר

(100) הפרדה במקור היא:

א. הפרדת החומר האורגני מחומרים ממיסים אחרים
ב. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים במפעל המחזור
ג. הפרדת החומר האורגני מחומרים אחרים בבית התושב
ד. כל התשובות נכונות
הצג הסתר

(101) השריפות בישראל נגמות על ידיד

א. כל התושובות נכונות
ב. האדם וסופות ברקים וטבע
ג. האדם ושברי בקבוקים
ד. האדם בלבד
הצג הסתר

(102) מדרך אקולוגי הוא?

א. גישה אקולוגית
ב. מדד המכמת את השפעת האדם על אוכלוסית חיות הבר
ג. גודל כף הרגל של האדם המשפיע על הסביבה
ד. מדד המכמת את השפעת פעילות האדם על פי צריכת המשאבים שלו
הצג הסתר

(103) האוכולוסיה המקומית באי הפסחא נבעה

א. העלמת דגי הטונה מסביב לאי
ב. זיהום מיי הים והמלחמות
ג. התפרצות הר געש
ד. הרס היערות שהיו על האי
הצג הסתר

(104) המהפכה הירוקה היא:

א. צביעת האוטובוסים בירוק לשמירה על הטבע
ב. הגברת יבול הדגנים על ידי שימוש בטכנולוגיה
ג. שימוש בדלקים ירוקים
ד. המעבר לגידולים חקלאים אקולוגים
הצג הסתר

(105) ייחוד אי הפסחא מהדוגמאות האחרות בכיתה

א. חיותם מבודדים מהשפעות חיצוניות
ב. הפגיעה בתושבים נגרמה ממחלות שרובם ע"י אוניות סוחר
ג. היחידים שהושפעו מגל צונאמי
ד. היחידים שגרמו לזיהום קרקעות ומים באופן בתי הפיך
הצג הסתר

(106) מה ערכו של PH בסיסי

א. 14
ב. 7
ג. 4
ד. 1
הצג הסתר