אוסף שאלות באקולוגיה
(13) מה ההבדל בין פגרים ופסדים?
א. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטהב. פגרים - בעלי חיים שמתו ללא שחיטה, פסדים - שאריות של בעלי חיים לאחר שחיטה שלא נוצלו לתצרוכת מזון לאדם
ג. פגרים - בעלי חיים שמתו ממחלה, פסדים - בעלי חיים שמתו בשחיטה
ד. פגרים - בעלי חיים שנאכלים ע"י עופות דורסים, פסדים - בעלי חיים שלא ראויים למאכל אדם
(22) אינברסיה, מהי?
א. היפוך - תהליך היוצר פחמן דו חמצני בין פני השטח לבין הרוםב. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו מתפזרת בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
ג. היפוך - תהליך היוצר פחמן חד חמצני בין פני השטח לבין הרום
ד. היפוך - מגבירה את זיהום האוויר היות והאוויר המזוהם אינו יכול לעלות ולהתפזר, שכבה מזוהמת זו כלואה בין פני השטח לרום שבו מתחילה האינברסיה
(24) מקורות זיהום. סמן את התשובה שאינה נכונה!
א. תחמוצת גופרית גורמת לפגיעה במערכת העצבים והפחמימנים גורמים למוותב. פחמן חד חמצני נוצר ע"י רכבים ונמצא גם בעשן הסיגריות
ג. תחמוצת חנקן נוצרת כתוצאה משריפת דלקים במנועי בעירה פנימית, ואילו תחמוצת גופרתית נוצרת כתוצאה משריפת דלקים עתירי גופרית
ד. פחמימנים גורמים לתחלואה (לוקמיה) ואילו חלקיקים גורמים להרעלת דם
(31) מה ההבדל בין מזהמים קבועים למזהמים אקראיים?
א. מזהמים אקראיים ? מזהמים רק מאגרים, ואילו מזהמים קבועים מזהמים כל מקור מיםב. מזהמים קבועים ? יותר מסוכנים ממזוהמים אקראיים
ג. מזהמים קבועים ? תמיד מזהמים, ומזהמים אקראיים מזהמים לסירוגין
ד. מזהמים קבועים ? חיידקים , ומזהמים אקראיים ? רכבים
(35) מה קורה לתחמוצת החנקן באטמוספרה בריכוז נמוך ובריכוז גבוה?
א. בריכוז נמוך- תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co ו ohב. בריכוז נמוך - תורמות לפירוק האוזון, ובריכוז גבוה ? מתרכבות עם co2 ho3
ג. לא קורה כלום היא נשארת באותו מצב
ד. בריכוז נמוך - תורמות לקיבוץ האוזון ובריכוז גבוה ? תורמות לפירוק האוזון
(44) מה ההבדל בין עושר מינים למגוון מינים?
א. אין הבדל כללב. עושר מינים - מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה, מגוון מינים ? מספר מינים בשטח מסוים או בחברה
ג. עושר מינים - מינים רבים הרוויים בחמצן, מגוון מינים ? מספר מינים הרוויים בחמצן
ד. עושר מינים - מספר מינים בשטח מסוים או בחברה, מגוון מינים ? מדד למדידת השונות בהרכב המינים בחברה
(57) בטיול כיתתי בהרי ירושלים ראו הילדים, שבנו מדרגות על מדרונות ההרים ונטעו עצים רבים. האם יש משהו משותף בין בניית מדרגות לבין נטיעת העצים?
א. כן, שתי הפעולות מונעות את סחיפת הקרקע.ב. כן, שתי הפעולות תורמות לנוי בלבד.
ג. לא, אין שום דבר משותף בין שתי הפעולות האלה.
ד. כן, שתי הפעולות מונעות זיהום של הקרקע.
(63) בשכונה של דני נהוג לאסוף את פחיות האשפה הריקות לחוד ולא לזרוק אותם לפח האשפה. מהן, לדעתכם, הסיבות לכך?
א. כדי לחסוך במשאבי טבע ולצמצם את הזיהום הסביבתי.ב. כדי למנוע החלדה של הפחיות ולהקטין על ידי כך את הזיהום הסביבתי.
ג. רק כדי להקטין את הזיהום הסביבתי.
ד. כדי להקל על פועלי הניקיון.
(69) עדר של עיזים שחורות כרסם עצים בחורש, וחלק גדול מן העצים נכחד. האם תופעה זו עלולה להשפיע על היצורים החיים בחורש?
א. כן, תופעה זו עלולה להשפיע רק על עדר העיזים, כיוון שמלאי המזון שלהם יקטן.ב. כן, יצטמצמו אוכלוסיות של חרקים, של תולעים, של ציפורים ושל נחשים.
ג. לא, עצים חדשים צמחו עד מהרה במקום אלה שנכחדו.
ד. לא, קיומם של העצים בחורש אינו משפיע על היצורים האחרים החיים בו.
(72) מה הייתרונות או הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפסולת המושלכת לאתרים לא מוסדרים
א. זיהום קרקע, זיהום אוויר, מפגעי ריח, שריפות, בעיות תברואתיות ופגיעה בגוףב. עליה בטמפרטורה של כדור הארץ כתוצאה מכך עלייה במפלס המים
ג. כל התשובות נכונות.
ד. יצירת זבל אורגני טבעי שבעקבותיו יש שיפור בתהליך הפוטוסינתזה
(80) מה הם רמות אינטגרציה?
א. רמות מורכבות. ככל שעולים בדרגה , רמת המורכבות שלנו עולה מפני שכל רמה במדרג כוללת בתוכה את הרמות הקודמותב. ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה, השמדת יערות הגשם בעיקר על ידי שריפה, ראקציה של שני מזהמים יוצרת מזהם חדש שלא היה קיים קודם לכן
ג. המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
(81) מה פירוש המושג אקוסיסטמה ?
א. גורם חי, פנימי או חיצוני, המשפיע על שפעם ועל תפוצתם של יצורים חייםב. בית גידול, המערכת האקולוגית של שטח נתון: כל האורגניזמים באותו שטח וכל גורמי הסביבה בו
ג. גורם סביבה לא חי המשפיע על השפע והתפוצה של אורגניזמים
ד. אוסף של מינים באתר אקולוגי המקיימים מידה זו או אחרת של יחסי גומלין
(84) מהו אוזון O3 ?
א. בתהליך הפוטוסינתזה ה- O3 מהאטמוספירה מוטמע לגלוקוז בצמחיםב. שינוי מצב צבירה מנוזל לגז, המים מוסעים מהקרקע לאטמוספירה ע"י התאיידות
ג. אובדן של אדי מים מגוף הצמח לסביבתו החיצונים בעיקר דרך הפיוניות אך גם דרך תאי האפידמריס שבעלה ובגבעול
ד. גז רעיל בעל ריח חריף, חסר צבע ומורכב משלושה אטומי חמצן