עידן נדיר | נושא: ההיסטוריה של ההתנהגות הארגונית | עדכון: 23/10/2012
כשמסתכלים על החיים שלנו על שעון הזמן אנחנו מגלים ש20 שנה מתוכם אנחנו מעבירים ו15 שנה בעבודה מה המקצועות הכי מאושרים. אחיות גננות ומורות מסתבר שיש המון מקצועות אחרים שאולי לא נראים הכי איכותים בחברה המערבית, אבל הם מאוד מספקים "התנדבות" וכדומה . אנו מבינים שמה לא קובע "כסף" הכסף ממוקם רק במקום השלישי בלבד ולא בסדר עדיפות הראשון. העדיפות הראשונה היא "קשרים חברתיים" , מימוש עצמי במקום השני וכסף במקום השלישי. נשאלת השאלה היא מה קובע אם אני מאושר בעבודה שלי? אחד מהכישורים שמבחינים בין מנהלים ללא מנהלים זאת "ראיה מערכתית" יש תרגילים פשוטים לבדוק את זה ראיית פרטים או ראיית כללים צריך את שני סוגי הראיות, אך אם יש אדם שניחן רק בראייה אחת לא יוכל להיות כמנהל. המון אנשים מאבדים את עצמם שהם יורדים לפרטים וצריך להסביר.
עידן נדיר | נושא: פרודוקטיביות ואישיות | עדכון: 30/10/2012
מחקר 3 הרמות - בהתנהגות ארגונית אנחנו מדברים על 3 רמות של משתנים, רמת הפרט רמת הקבוצה ורמת הארגון תמיד בתיאוריות ארגוניות או שנדבר על כל תופעה ונבחן את רמת הדינמיקה בין רמת הפרט לקבוצה והארגון. כולם משפיעים אחד על השני. הארגון: סך האנשים שנמצאים בו, והאנשים מושפעים ממנו.
דוגמא לבית חולים – תשומות: רופאים חולים תהליכי העיבוד: טיפול התפוקות: בריאות והחלמה
כל הטיפוסים שונים מקצה לקצה.
עידן נדיר | נושא: סיום 5 הממדים חוללות עצמית, מיקוד שליטה והתחלה של שביעות רצון | עדכון: 06/11/2012
נוירוטיזם חוסר יציבות נפשית: - הסולם מאתר אנשים הנוטים ללחץ פסיכולוגי, רעיונות לא ריאליים, נטייה לדחפים בלתי נשלטים או לתגובות בלתי מסתגלות. – כולנו קצת נוירוטיים השאלה היא כמובן כמה. (ישראלים בפרט מקבלים ציון גבוהה בנטון זה בגלל הסביבה המדינית שאנו נמצאים בה.) אדם שהוא מאוד נירוטי הוא לא יציב נפשי. היציבות הזאת היא תולדה של המון מרכבים ומשתנים. (אם אתה אדם נירוטי לא יהיה נעים להיות כל כך ליד אנשים כאלו) הם מאוד אימפולסיבים הם יכולים להכנס להתקף שקשה להם מהם להירגע..
עידן נדיר | נושא: שביעות רצון | עדכון: 13/11/2012
שביעות רצון על מה משפיעה שביעות רצון?
שלבי ביצוע בסקר שביעות רצון:
1. הגדרת המטרה: יש צורך להגדיר למה הסקר מיועד (דופק, מורל עובדים, עמדות של עובדים, מה חושבים על הארגון) מבטא עמדות של העובדים לגבי נושא מסוים. המניעים (יכול להיות שפעם בשנה משאבי אנוש צריכים להוציא נתונים, ההנהלה הבינה שיש בעיה מסוימת ורוצה לבדוק את העמדות של העובדים בעניין) הסיבה תשפיע על האופן שבו נצליח לעשות את הסקר.
2. השגת מחויבות של ההנהלה: לפעמים ההנלה יוזמת את הסקר אז אין בעיה, אם היוזמה באה ממחלקת משאבי האנוש יש צורך לשכנע את ההנהלה שלפעמים לא רוצה להוציא את זה, ולפעמים עושים רק כמס שפתים ולא באמת לעשות עם זה משהו.
3. פיתוח כלי הסקר: יש צורך להחליט האם זה סקר כמותי או סקר איכותני (מספרים מול מלל חופשי או שילובם) בנוסף יש לבחור בין סולם זוגי לבין סולם אי זוגי (אם יש סולם זוגי או אי זוגי, באי זוגי אני יכול לענות באמצע ולכן אין יש לי רק תשובה נטרלית, ובזוגי אני חייב להחליט ואני מחייב את המשיבים לנקוט עמדה) , לפעמים משתמשים בסקרים מתוקנים (שנעשו בעבר)
4. איסוף נתונים: הרבה תשובות צריך לתת לפי האיסוף הנתונים
5. ניתוח נתונים: עיבוד נתונים סטטיסטי
6. הצגת נתונים : ראשי כל מציגים את הנתונים להנהלה, לאחר מכן יורדים בהיררכיה למנהלים. [אם מצאתי ש70% הם מרוצים מהתנאים הפיזים שלהם בארגון, זה לא אומר לנו כלום כי ביחס למה? מה היה שנה שעברה לפני שנתיים האם זה שיפור, המשכה, התפלגות לארגון, אולי זאת רק מחלקה אחת לעולם אינני מראה תוצאה ביחס למה להציג מגמתיות והתפלגות במחלקות שונות. מקובל להציג נתונים ב2 צורות
7. מתן משוב לעובדים: העובדים ענו לשאלון האם נתעלם מזה ? זה דבר גרוע כי ברגע שהעברתי שאלות אספתי נתנונים יש לי תוצאות והעובדים שלי יודעים שענו ולא חזרו אליהם הם יחשבו על התסריטים הגרועים (כנראה התוצאות גרועות פיטורים אולי) אם גיליתי למשל שהשביעות רצון ממש גרוע, יש צורך לספר לעובדים אך לאחר פתרונות, אין טעם לאסוף עובדים ולהגיד להם שיש בעיה בלי פתרונות. ולערב את העובד (להתנדב לצוות שישפר את השירות) ולתת להם להשתתף בתהליך.
8. יישום מסקנות: (המלצה אצלנו בישראל) שלב וירטואלי ברוב הפעמים, זה שלב דרשני ביותר מהארגון הוא דורש מהארגון לבחון האם ישמו את המסקנות של הדוח/
מחויבות ארגונית בעלת 2 מרכיבים קוגנטיבית ורגשית, (למבחן), אדם המזדהה עם הארגון, עם מטרותיו ומעוניין להמשיך להיות חלק מהארגון
ישנם סיבות רבות למה אנו רוצים להיות בארגון בעיקר בגלל כמה מחויבות "מחויבות המשכית" (מוניטין, ותק והפסד לא רוצים להפסיד אותם) ו"מחויבות רגשית": מאמין ומזדהה עם המטרות, כל כך מאמין שלא רוצה לעזוב, אני והארגון זה היי נוח . (חברים = המשכית) חבר מביא חבר, יושב בעיקר על הידיעה הזאת והאינטרס שהחברים קושרים אותי למקום העבודה שלי. 2 המחויבות משפיעות באותה המידה על "הזדהות עם הארגון" בלי קשר לסוג המחויבות.
מה משפיע על המחויבות לארגון? "אישיות לואלית" אנשים נאמנים, תגמולים, הוגנות (תאורית ההוגנות), ותק, ניסיון, חברים, המצב בשוק העבודה, מוטיביציה. [הקשר בין מוטיבציה למחויבות זה הגרף מוטיבציה > מאמץ > הזדהות > מחויבות]
אזרחות ארגונית: בעיקר המרכיב ההתנהגותי, אנו מדברים על מכלול התנהגויות שהם עוזרות לתפקוד של הארגון. ישנם 3 תנאים והם:
1. מעשה שהוא מעבר לדרישות התפקיד הפורמאליות של התפקיד: הם לא קשורות להגדרת תפקיד (אף אחד לא מחייב אותי או אמר לי לעשות אותם) אנו מדברים על הרחבת התפקיד (תפקיד של העובד) הוא לא מקבל על זה תגמול. עניין של אופי אישיותי.
2. עשיית הדבר בהתנדבות, מבלי שהמנהל אמר לו שהוא חייב לעשות זאת (ברגע שהמנהל רמז וכדומה זה לא נחשב) רק אם לקחתי באופן בלעדי ואני החלטתי.
3. התנהגות לא מתוגמלת רשמית, אין קידום אין הטבות
רק אם 3 התנאים התקיימו אז יש לנו אזרח ארגוני אם חסר אפילו תנאי אחד זה לא אזרחות ארגונית
דוגמאות: עבודה הבית, שעות נוספות ללא שכר, העלארת האיכות והביצוע, כיבוי אורות, ניקויון כללי, יקדם מבלי לפגוע באחרים. (אזרחים ארגונים יעזרו אבל הם לא ישתנקרו על האנשים ולא בכדי לדרוך על גוויות)
מה עושה אותנו מבחינה אישיות לאזרחים ארגונים?
מה גורם לאנשים לעשות דברים שהם מעבר לדרישות של תפקידם:
חוסר שביעות רצון: קשר שלילי מובהק בין שביעות רצון להתנהגות שלילית. - ככל שאני שבע רצון אני פחות נוגד בהתנהגות שליליות ולהיפך
השמעת קול (פעיל בונה) העובד משמיע את קולו כלומר, הוא מנסה לשפר את המצב והוא עושה דברים כדי לשפר זאת, במילים אחרות הוא ידווח על חוסר שביעות רצון אבל, הוא יציע פתרונות בונות.
נאמנות (בונה וסביל) עובד נאמן זה עובד שלא עושה הרבה כדי לתקן את המצב, אבל, הוא ממשיך לשמור על רמת הביצוע שלו, במידת הצורך הוא מגן על הארגון מפני משמיצים מפני מתחרים מבחוץ, והוא מקווה שדברים ישתפרו (הוא לא פועל לשיפורם הוא מקווה שישתפרו).
הזנחה (הרסני וסביל) לא טובה לארגון, עובד שאינו מרוצה ייתן לדברים להידרדר, הוא מאחר לעבודה, הוא נעדר מהעבודה , הדברים נהים גרועים הוא מאבד תקווה הוא לא אופטימי.
יציאה (פעיל והרסני) הגרוע ביותר לארגון, [כשיש לי עובד שהתפטר מארגון, הוא הכין מכתב עם כל הדברים הרעים של הארגון הוא לא יודע מה יהיה בעתיד]
התנהגויות שליליות: התנהגות סוטה במקום העבודה פעולות "אנטי-חברתיות" המבוצעת ע"י חברי הארגון מתוך כוונה להפר נורמות מבוססות, ולהן השלכות שליליות לארגון לחבריו או לשניהם . "היעדרויות, תחלופה, איחורים, התנהגויות לא אתיות, גניבה, שימוש בסמים ואלכוהול".
אנו מחלקים את ההתנהגויות השליליות ל3 קטגוריות:
בקבוצה יש יותר התנהגויות שליליות מאשר לבד (בגלל פיזור אחריות , בטלה חברתית)
לשיעור הבא: יש לקרוא את המאמר " הנעה ע"י ציפיות" מאמר של 5 עמודים, יש להכיר את המחקרים המופיעים שם .
עידן נדיר | נושא: נבואה שמגשימה את עצמה | עדכון: 20/11/2012
נבואה שמגשימה את עצמה: נבואה שמגשימה את עצמה נקראת גם: אפקט פיגמליון , הפצת שמועה לא נכונה. במידה ואנו מאמינים מאוד במשהו זה התגשם.
אפקט הגולם – כאשר אומרים למישהו משהו שלילי, בד"כ זה יגשים את עצמו. כשבני אדם מגדירים מצבים כאמתיים, המצבים הופכים להיות ממשיים במציאות. האופן שבו נפרש את המצב הוא האופן שבו נתפוס את המציאות.
רוברט מרטון הגדיר את התהליך של נבואה שמגשימה את עצמה בשלושה שלבים:
איך זה בא לידי ביטוי בחיים שלנו? הנבואה שמגשימה את עצמה במערכות יחסים
אפקט הגולם – הנבואה המגשימה את עצמה היא חרב פיפיות. בהתאם לציפיות יבואו התוצאות. אפקט הגולם הוא הוורסיה השלילית לאפקט פיגמליון. כשמצפים למעט (אתה=גולם), בסוף תהיה גולם. חרב פיפיות – חרב שמשני הצדדים היא חדה. זה מדגים את העובדה שהיחסים יכולים לפגוע משני הצדדים – כגודל הציפיות כן גודל האכזבות.
גורמים מתווכים באפקט פיגמליון: רוברט רוזנטל – חוקר ישראלי – רצה לבדוק איך הציפיות מגשימות את עצמן ומשפיעות על הישגי התלמידים. הוא מצא שסגנון ההוראה השונה של מורים משפיע. כמו כן, מצא את הגורמים הבאים כמתווכים באפקט פיגמליון:
איך הנבואות מגשימות את עצמן? משתנה המפתח הוא ציפיות הממונה בהתבסס על רמת הציפיות שלנו מהעובד, המנהל מקצה מנהיגות שונה בהתאם לציפיות שלנו. בהתאם לציפיות מנהיגים בצורה שונה עובדים שונים. שידור הצלחה לעובדים ואמונה בעובדים ישפיע על האופן שבו העובד תופס את עצמו, על הביטחון שלו ועל האמונה שלו ביכולתו להיות מסוגל למלא תפקיד. ציפיות הממונה הן אלה שקובעות כמה הוא יקצה מעצמו למנהיגות שמשפיעה על החוללות העצמית של העובד. המנהיגות משפיעה באופן ישיר על ההישגים. לאחר ההשפעה על החוללות משפיעים על המוטיבציה שקובעת כמה מאמץ העובד ישקיע וזה הביצוע שמתורגם להישגים וכך נעריך את העובד וחוזר חלילה לציפיות הממונה. הישגי העובד משפיעים על ההערכה העצמית שלו)
יישום מנהיגות עפ"י פיגמליון
תפיסה וקבלת החלטות האופן שבו אנו מקבלים החלטות, קשור לאופן בו אנו תופסים, כאשר כל אחד רואה את המציאות באופן שונה.
תפיסה: תהליך שבאמצעותו הפרט מפרש ומארגן את התרשמויותיו החושיות כדי להעניק משמעות לסביבתו. באמצעות החושים: ראיה, מישוש, ריח וכו'..
גורמים המשפיעים על תפיסה:
תפיסה בינאישית (עיצוב רשמים) שתי אפשרויות לצירוף פיסות מידע לכדי התרשמות כוללת:
אנו למדים כי מנהל צריך לראות את הדברים בשני הראיות: גם כוללת וגם פרטני.
תאוריית הייחוס: מתמקד באופן שבו אנחנו שופטים אנשים. קיים שוני באופן שבו אנו תופסים אובייקטים כמו: שולחן, מכונה, בניין לבין האופן שבו אנו תופסים אנשים. לחפצים אנו לא יכולים לייחס כוונות ולאנשים ניתן לייחס כוונות. נשאלת השאלה: האם לאנשים יש כוונות? אז כדי לתפוס את הכוונות יש לבצע חקירה, כלומר: לנסות להבין את האופן שאנו שופטים אנשים.
מיקוד הסיבתיות
חוק ההשתנות המשותפת (תאוריית התלת מימדי של קלי) {מובחנות :: עקביות :: קונצנזוס} במידה ורוצים לדעת האם האדם אשם או לא?
לדוגמא: אש נכנס לכיתה ואומר לסטודנטים שבשבוע הבא יכנס מרצה אורח ולכבוד זה הוא מחלק להם עכשיו את קורות החיים שלו (של המרצה האורח). קורות החיים היו רגילים לגמרי, אבל, לחצי מהכיתה הוא רשם בסוף קורות החיים את המשפט הבא: "אנשים חושבים שהוא בן אדם קר, שקדן, פרקטי וחרוץ". לחצי השני של הכיתה הוא נתן את אותו משפט רק שהוא שינה את המילה "קר" למילה: "חם". אש חילק את דפי משוב וביקש מהם לדרג את המרצה על סמל קו"ח, החלק מהסטודנטים שקיבלו את קו"ח עם המילה "חם" העריכו את המרצה בצורה הרבה יותר חיובית. המחקר הוא קלאסי (הוא פשוט ולא מורכב) ומוכיח את העניין שהדבר הראשון משפיע על התפיסה שלנו.
אפקט ההילה – תוכנה אחת מאירה/משפיעה על התפיסה. דבר נוסף שאש מצא: אם אני מראה לאנשים תכונה אחת או את כל התכונות יחד, נמצא שאין הבדל בציון הסופי
טעיות והטיות בייחוסים
עידן נדיר | נושא: החלטות בארגון | עדכון: 27/11/2012
תפיסה: תהליך שבאמצעותו הפרט מפרש ומארגן את התרשמויותיו החושיות כדי להעניק משמעות לסביבתו. האופן שבו אנו מקבלים החלטות מתקשר לאופן שאנחנו תופסים את המצב מסביבנו
גורמים המשפיעים על תפסיה (אצל התופס, במצב, באובייקט)
השלכה: מנגנון הגנה שאמור להגן עלינו, ככל שאנחנו משתמשים בו יותר הוא כובל אותנו. אנחנו לוקחים דברים שאנחנו לא מצליחים להתמודד עם עצמי ומשליך על אנשים אחרים ייחוס מאפיינים של עצמי לאחר.
סטירוטיפ: שיפוט אדם על בסיס תפיסת האדם אל הקבוצה אליה הנפשט משתייך (אני לוקח תכונה שמאפיינת את הקבוצה ואני מסיק מסקנות על האדם הזה, בלי שבדקתי).
יישום בארגונים:
סוגי החלטות:
אם תשתף את השותפים שלך לעבודה במידע הקריטי תחסוך לעצמך | תהיה תמיד מעודכן בנושאים הקשורים לאעבותך אחרי זה תפסיד דברים חשובים. | איך ניתן להפוך מצב רע לניצחון. | אל תשתף זרים בתוכניות אסטרטגיה של החברה שלך
המודל הנורמטיבי, הרציונאלי לקבלת החלטות
זהו מודל רציונאלי, ללא רגשות. במודל זה אפשר להכניס רגש ע"י הכנסת קטגוריה כזו.
הנחות המודל הרציונאלי לקבלת החלטות
מודל הנחת הדעת - רציונאליות מוגבלת (הרבט סיימון)
מודל ההעדפה הסמויה:
ההחלטה שלנו מתקבלת כבר בהכרה של הבעיה. ברגע שאני נתקל בבעיה אני מקבל החלטה. אבל אני עושה "בכאילו" . [דוגמא: מנכ"ל קורא לכל הסמנכ"לים שלו לישיבה שיגרתית, כל אחד מהסמנכ"לים בא אם אינטרס לשו למחלקה שלו, יושבים קבוצה של אנשים שעוסקים באינטרסים שלו, המנכ"ל אמור יחד עם הסמנכ"לים לקבל החלטה. אבל הלכה למעשה המנכ"ל קיבל החלטה, מה שהוא עושה שכל סמנכ"לים יקבלו את ההחלטה שלו. הוא יייתן משוב חיבוי למי שהולך בהלך הרוח שלו ויתן משוב שלילי למי שלא חושב כמוהו. הוא מחזיק זאת אצלו. תהליך מאוד מסוכן.]
עידן נדיר | נושא: תיאורית הסיפוקים של הרצברג | עדכון: 11/12/2012
המודל האינטואטיבי
הסלמת מחויבות: המשך פעולה ודבקות בהשקעה, למרות מידע שהתקבל ותמוך בהפסקת הפעולה. קושי להודות בכישלון להיתפס כלוזר , קושי לקבל הפסד וודאי , אור בקצה המנהרה (רציונאליות מוגבלת) היכולת שלנו לקבל החלטות על סמך מידע הוא מוגבל אין לנו את כל המידע.
סגנונות אישיות בקבלת החלטות: אנשים נבדלים באישיות שלהם באופן שהם מקבלים החלטות, אנו מזהים מהספרות 3 סגנונות אישיות שנבדלות אחת מהשנייה שלמרות עם התמודדות לעבוד אחד עם השני לא קל להם בכלל הטיפוסים קצת מעצבנים אחד את השני (העצבון הזה כן גורם לנו לקיים דיאלוג מסוים כדי לקבל החלטות אופטימליות)
תהליך שבו אנו יכולים לגרום לעובדים לעבוד טוב יותר, היום ידוע שהדבר שאנשים הולכים לעבודה בגללו הוא "חברה"
מוטיבציה: כוח פנימי הדוחף אותנו לכוון אותנו להתנהגות תכליתית בהתעוררות חסך נרצה לספק את הצורך (אם אני רעב , אני באמצע לא שבע זה דוחף אותי לעשות מעשה שיביא לי אוכל)
מוטיבציה בעבודה: הרצון להשקיע רמות גבוהות של מאמץ לאורך זמן לשם השגת מטרות הארגון (לעומת מוטיבציה רגילה לא היה לנו מאמץ ורצון והתמדה לאורך זמן)
הנכונות להשקיע מאמץ רב בעבודה כדי להשיג מטרות ארגוניות ומהמותנית ביכולתו של העובד לספק לעצמו צורך אישי כלשהו.
תיאוריות תוכן ותיאוריות תהליך קבוצות תיאוריות שונות.
נוסחת התנהגות: יכולת X תנאי מצב X מוטיבציה = התנהגות ביצוע (אם הנוסחה בכפולות אסור שיהיה 0 שאחד מהם לא נמצא לא יצא המצב)
תיאורית תוכן צרכים: עונה על השאלה מה עובדים רוצים. מה לתת לעובדים , רשימת צרכים שעובדים רוצים. תיאורית התוכן מושטות על "עקרון הומיאוסטזיס - שיווי משקל" איך שאני נותן לעובד משהו איך זה גורם לעובד להיות עם מוטיבציה (זה ההבדל בין מה לכיצד - מה העובדים רוצים וכיצד זה יגרום למוטיבציה).
פירמדית הצרכים של מאסלו: פסיכולוג אמריקאי שנות ה40, מאסלו טוען שיש פרמידת צרכים לכל צורך יש מיקום ביירכיה ויש חשיבות לסדר של הצרכים
הביקורת: (1) על פי מאסלו סידור הצרכים קבוע ועשוי להשתנות (2) "אכילה בעיניים גדולות", אגירה של דברים. - אנשים שאוגרים דברים כי אין מקום בבית
התרומה הייחודית של מאסלו שהוא הראשון ששלל חומרים כבסיס בלעדי עד מאסלו חשבו שרק כסף מניע אנשים
תיאורית הצרכים של אדלדפר: תיאורית ERG לקח את התיאוריה של מאסלו וחילק אותה ל3 ישנם צורכי קיום (EXISTENCE), צורכי התחברות (REALTEDNESS) וצורכי צמיחה (GROWTH)
העקרונות הבסיסים של התיאוריה
תיאורית הצרכים מקלילנד: הצורך בהישג, הצורך בעוצמה ובהשתייכות הם צרכים שאנו לומדים דרך החברה, (בבית אבא ואמא, חברים בגן ילדים בית ספר וכדומה) לפי מקלילנד פרופיל מוטיבציה משתנה מאדם לאדם יש פרופיל אם אני יודע מה הפרופיל של האדם אני יכול לכוון לו תפקיד
הצורך בהישג: אוטונומיה, עידוד, תמיכה מההורים --> שאיפה למצוינות צורך עז בהישג. ילדים הגדלים באוטונומיה (חופש) שהורים מעודדים ילדים וילדים שמקבלים תמיכה מההורים הילדים יהפכו להיות עם שאיפה מאוד גדולה למצויונות עם צורך חזק בהישג אך בפסיכולוגיה גם ההפוך יכול לקרו גם הורים שהזניחו יכול להגיע לילד הישג, אין פרופיל טוב או רע יש צורך דומיננטי שמתאים לאדם ולתפקיד. מבחן TAT הוא מבחן השלכתי שמראים לנבחן שצריך האדם להחליט מה קרה לפני התמונה בתמונה ואחרי מדובר על גירוי מעורפל , שימוש במילים של מצוינות והישג.
כדי שלאנשים בעלי צורך גבוה בהישג תהיה מוטיבציה גבוהה בתפקידם, התפקיד שלהם צריך לכלול את הדברים הבאים:
לאנשים יש צורך תמידי במשוב (זהו צורך חברתי). אנשים אוהבים לתת ולקבל משוב.
הצורך בעוצמה: רצון חזק להשפיע על האחר (לגרום לאנשים להתנהג ולחשוב כמו שבחיים לא חשבו שיוכלו להתנהג).
(ההבדל ביניהם הוא באינטרס) לפי מקלילנד – מנהל טוב יהיה בעל עוצמה חברתית.
הצורך בהתחברות/השתייכות: הצורך להיות אהוב, אהוד, מוערך, מחובב , מנהל טוב עפ"י מקלילנד יהיה בעל צורך נמוך בהשתייכות, כדי שהוא לא יקבל החלטות הנובעות משיקולים פופוליסטיים (מנהל טוב לא מחפש חברים במקום העבודה).
עפ"י מקלילנד – מנהל טוב יהיה בעל עוצה חברתית (גבוה) התחברות (למטה) הישג (למעלה)
מודל שני הגורמים של הרצברג
אנשים נוטים לחשוב ששביעות רצון נמדדת על רצף (שבע רצון או לא שבע רצון). הרצברג מחלק שביעות רצון לשני רצפים שונים (על פיו ישנו מקום גם לאדישות...) אם יש מזכירה שמתלוננת שהיא חסרת שביעות רצון בעבודה ואני כמנהל נותן לה תנאי עבודה טובים, בטחון, משכורת ובסוף קורא לה כפוית טובה... ממודל זה אנו מבינים שהוא לא נתן לה אפשרויות קידום/הכרה/אחריות ולכן היא לא הייתה מרוצה.
לפי הרצברג החשיבות הגדולה היא לצרכים האינטרינזיים (קשורים לעבודה עצמה ולתפקיד), אך אסור לוותר על האקסטרינזיים (קשורים לארגון ולסביבת העבודה החיצונית).
תיאורית שני הגורמים של הרצברג:
ביקורת:
המלצות יישומיות כמנהלים:
ככל שמתקדמים במימד האחריות, מוסיפים לנו תפקידים.
תיאוריות תהליך כיצד מאפייני תפקיד שונים משפיעים על תפקוד העובד.
5 מימדים:
מצב פסיכולוגי: שלושה מצבים פסיכולוגיים צריכים להתקיים כדי שתתפתח רמה גבוהה של מוטיבציה:
המימדים שלהם השפעה גדולה על המצבים הפסיכולוגיים הם:
הנוסחא לחישוב הפוטנציאל של התפקיד לעודד מוטיבציה:
(MPS= Motivation Potential Score)
משוב X אוטונומיה X (חשיבות משימה + זהות משימה + גיוון) = MPS (ציון פוטנציאלי למוטיבציה)
3
אנשים נבדלים בצרכי הצמיחה, ההישג והצורך במימוש. | מודל זה ישים רק לבעלי צורך גבוה בהישג (לא בעלי צורך נמוך משום שמוטיבציה לא מעניינת אותם)
המלצות
מגבלות התיאוריה (ביקורת)
עידן נדיר | נושא: תיאורית ההוגנות של אדאמס ותיאוריות נוספות | עדכון:
תיאורית ההוגנות של אדמס
התיאוריה נשענת על שתי תיאוריות בסיסיות במדעי החברה "יחסי החליפין" ו "דיסוננס קוגניטיבי"
התיאוריה של אדמס לוקחת את תיאורית הוגנות ומביאה אותה ממוטיבציה. ההוגנות היא שאחראית למוטיבציה עם הוגנים כלפי אני אהיה הוגן כלפיהם. לפי אדמס אנו עוסקים בהשוואה של
אני עושה תהליך של עצמי כמה אני קיבלתי וגם תהליך מול האחר כמה האחר קיבל. או שהאחר מקבל יותר ואני פחות או שהאחר מקבל פחות ואני יותר. (המטרה לקבל שיווין) ההשוואה היא בין התפוקות שלי לעומת התשומות שלי בהשוואה לתפוקות האחר לעומת התשומות של האחר
האחר- עמית בתפקיד דומה לשלי, בארגון שלי, בארגון אחר (לא מנהל שלי, באותה רמה קולגה אך גם בארגון אחר)
בסיס השוואה: יוצר את תחושת ההוגנות או חוסר ההוגנות , 2 שברים שראינו אני לעומת האחר.
תגמול חסר – מצב שבו עבור אותם תשומות שאני משקיע והוא משקיע הוא מקבל יותר ממני (אני בחסר פחות תגמול) "מצב של חוגר הוגנות, כאשר עבור אותם תשומות שאני שם מישהו אחר מקבל יותר. הדבר גורם לדיסונס" כדי להגיע למצב של הוגנות ניתן:
תגמול יתר – מצב שבו אני עובד כמו אדם אחר בעוד שאני מקבל יותר והוא מקבל פחות, מצב של חוסר הוגנות כאשר עבור אותם תשומות שמישהו אחר שם אני מקבל יותר. הדבר גורם לרגשות אשם (דוג' לזוגיות ומורכבות לזוגיות שמישהו אחד מבני הזוג מצליח יותר מהאחר למרות שהם מאותו רקע). כדי להגיע למצב של הוגנות יתר אני יכול:
מסקנות התיאוריה:
הביקורת על התיאוריה:
צדק הקצאתי: התייחסות לאופן בו המשאבים מחולקים מבחינת הכמות (כמה)
צדק תהליכי: הדרך בה קובעים לפי איזה קריטריונים איזה תפוקות יתקבלו. (למה)
הויכוח בצדק תהליכי יהיה בקריטריונים ובצדק הקצאתי הויכוח יהיה על כמה
אם קיבלתי מה שמגיע לי , זה אומר שקיים צדק הקצאתי שהוא בהתאם לצד התהליכי (שהצדק תהליכי הוא שקוף מביא גם צדק הקצאתי ולא להיפך).
תיאורית הצפייה של ורום (1964)
ורום לקח את קבלת החלטות וחיבר את זה למוטיבציה – אם אתם רוצים שתיהיה לכם מוטבציה אתם צריכים לענות ל3 שאלות שבהם תדעו האם אתם משקיעים מוטיבציה או לא.
ערך X תכליות X ציפיות = מוטיבציה .
ככל שהערך של אחד מהסתברויות הנ"ל גבוה יותר כך המוטיבציה שלנו להתאמץ תהיה גבוהה יותר.
היישום של התיאוריה:
ציפיה:
אינסטרומנטלי:
ביקורת: לא תמיד אנשים בודקים קוגניטיבית את התגמולים מתוך עצלנות , (כמה בודקים את החשבוניות בסופר, את התלוש שכר)
תיאורית הצבת המטרות (1975)
שיטת ניהול על פי יעדים:
ברמת המאקרו ארגון: פריטת מטרות הארגון במורד ההייררכיה הארגונית, לכל מחלקה ודרג. (הדרג העליון מחליטים על היעדים
ברמת המיקרו: (1) להגדיר את המטרה הכללית לעובד – העובד צריך להיות מחובר למטרה של הארגון. (2) הגדרת המטרה שיש להשיג – אני רוצה שתהיה אחראי על מטרה ספציפית . (3) הגדרת אופן מדידת הביצוע – לוקחים את המטרה ומנסחים אותה באופן אופרטיבי כיעד מספרים, אחוזים. (4) הגדרת הזמן הדרוש, הגדרתם מטרה והגדרתם אותה כמותית עכשיו תגידו עד מתי. (5) קביעת סדר עדיפות של מטרות – תעדוף. (6) דרישת תיאום, בסיכום אנחנו תמיד קובעים פגישה חדשה.
עידן נדיר | נושא: מנהיגות | עדכון:
מנהיגות - היכולת של היחיד להשפיע על הקבוצה לעבר השגת מטרותיה. להשפיע על הסביבה שלו כדי להשיג את המטרות.
ההבדל בין מנהיג למנהל: (מינסברג) מנהיגות היא אחת מפונקציה של ניהול, אם אנשים רואים בי מנהיג אני מנהיג, מנהל יכול לקבל משרה מנהל אבל מנהיג אין משרה הוא מקבל את זה מהסביבה בצורה בלתי פורמאלית. בארץ יש 3 דורות (מקימים – הקימו את הארץ ,הצבא – בעיקר מנהיגות, מנהלים – למדו בחו"ל ניהול.)
כל מנהל יכול להיות מנהיג – לא כל מנהיג יכול להיות מנהל
מקורות הכוח לצמיחת המנהיגות
בשריג הניהולי: יש מיתוס שחושב שצריך להיות 5.5 אבל המנהל הנכון הוא יותר 9.9
גישת התכונות: מנהיג הוא בעל תכונות מסוימת מולדות כלומר, מנהיג נולד להיות מנהיג, אם יש לו את התכונה המסוימת הם יהיו מנהיגים. [הופעה חיצונית, אינטלגנציה, כריזה (הניצוץ האלוהי), הערכה עצמית גבוה, ופתיחות]
מגבלות הגישה: (הופעה חיצונית – נמוכים, שמיר וכדו'), (אינטלגנציה – 50% הם לא מנהיגים) (כריזמה – מולד לא מולד יש בעיה עם זה) , (הערכה עצמית גבוה – האם יש לי ביטחון בגלל שאני מנהיג או אולי הפוך), (פתיחות – יש גם אנשים מופנמים שהם מנהיגים – רבין)
גישת ההתנהגותית למנהיגות: ההתנהגויות המסוימות מבחינות בין מנהיגים ללא מנהיגים מנהיגות ניתנת ללמידה
"ריכוזי" אוטוקרטי לעומת "דמוקרטי" ו"לא מתערב" –
מנהיג מכוון אנשים לעומת מכוון משימה –
תיאורית המנהיגות המצבית של פידלר: מנהיגות מצבית, מנהיגות שנגזרת מהמצב איך אני מתאים מנהיג מסוים למצב מסוים, אני לא יכול לשנות אנשים אני יכול לשנות גישה
פידלר שייך לתחום של "מנהיגות התנהגותית, מצבית" פידלר היה הראשון שאמר שמנהיגות תלויה במצב (כדאי לאמץ סוגי מנהיגות שונים במצבים שונים).
שלושה משתנים מצביים קובעים את המנהיגות שמנהל יאמץ:
אז איזה שיטת ניהול לבחור?
כאשר המצב מאוד נוח או מאוד לא נוח סגנון המנהיגות האפקטיבי הוא סגנון מנהיגות מכוון משימה לעומת זאת, כאשר המצב בינוני מבחינת הנוחות שלו סגנון המנהיגות האפקטיבי הוא מכוון אנשים. כאשר המצב מאוד נוח עדין מנהיג מכוון משימה כי היחסים בין המנהיג לעובדים הם ממילא יחסים טובים הם מאמינים בו הם סומכים עליו אז אם לשפר אותם עוד זה לא יעזור לנו במקרה כזה מה שיותר יעזור הוא מכוון משימה. כאשר המצב לא נוח והמצבים לא טובים ועם ננסה להיות נחמדים נתפס כצבועים כלומר, הקרקע לא פוריה לשיפור יחסים. כאשר המצב מאוד נוח יש להיות מכוון אנשים, במצב כזה אפשר למסד מערכת יחסים יותר טובה פידלר טען שסגנון המנהיגות טבוע באדם. ואם אין התאמה בין סגנון המנהיגות לבין המצב מה שנותר לעשות זה להחליף מנהיג או לנסות ולשנות את המצב. (לא פשוט) מנהיג אפקטיבי הוא מנהיג שמשנה את סגנון המנהיגות שלו בהתאם למצב
כל התאוריות שלמדנו עד עכשיו התייחסו למנהיג ולא לתהליך מכאן נגע בתיאוריות שנוגעות בתהליך ולאו דווקא במנהיג עצמו.
מנהיגות עסקתית מתגמלת מצבית
תיאוריות התהליך: מדברות על התהליך שדרכו המנהיג יוצר מחויבות מצד העובדים אליו או אל המשימה. תהליך ההשפעה הזה יכול לבוא לידי ביטוי למשל במנהיגות עסקתית מתגמלת
המאפיינים של מנהיגות עסקתית מתגמלת:
יחסי חליפין: יחסי תן וקח יחסי משא ומתן כל עוד אתה תיתן לנו את מה שאנחנו רוצים אנחנו נתנהג לפי מה שאתה רוצה מנהיגות כזאת דורשת מהמנהיג לנסות להבין מה העובדים שלו רוצים מה המונהגים שלו רוצים והמנהיג צריך לדאוג לספק את זה למונהגים שלו תמורת העמידה במשימה הוא מספק להם את הצרכים הוא בעצם מגיב לציפיות שלהם אם אינם עמדו במשימה הם לא יקבלו כלומר, המחויבות של העובדים למנהיג מושתת על התגמול. ובעצם "המנהיג המצבי קורא את המצב" כל עוד המנהיג הזה נותן לי מה שאני צריך אני פותח לו חשבון אשראי אישי שבו אני זוקף לו נקודות זכות אך ביום שלא יעשה מה שביקשתי אם אין לו נקודות בחשבון האשראי – אני מתפוצץ עליו.
מנהיגות מעצבת מתמירה
מנהיגות אידיאלית, מנהיגים שמצליחים לשנות אותנו, הם מעצבים אותנו, הם גורמים לנו לרצות להשתנות, הם גורמים לנו לרצות להתפתח לגדול, אנשים בעלי כריזמה גבוהה מאוד, אנשים בעלי חזון חזון פשוט, ברור ומדבר אל הרבה אנשים ובין הייתר גם אלינו, המנהיגים הללו מעוררים התלהבות השהות לידם מקנה לנו אנרגיה. מנהיגים אלו משדרים ציפיות גבוהות מכולם כולל גם מהמונהגים שלו, אפילו יותר ממה שאני מצפה מעצמי. הם משתמשים בסמלים דברים שאפשר להתחבר אליהם, הם ניחנו בגירוים אינטלקטואלים הם נורא אינטלגנטים , יש להם כושר שכנוע גבוהה אין צורך שישכנעו אתכם . והם אנשים שמאוד מתחשבים בעובדים שלהם (מכווני אנשים) יחסים זה הדבר שמעניין אותם, מנהיגים אלו יוצרים אמון שגורם לנו להאמין בהם ובנו. ובנוסף הם מלאים בביטחון עצמי . מנהיגים אלו מציבים גירוים אינטלקטואלים לעובדים שגורם להם להיות משהו שהם לא האמינו שהם יהיו . בניגוד למנהיגות עסקתי פה הוא מעצב את הציפיות לעומת עונה על הציפיות
מנהיגות אותנטית - מנהיגות אותנטית מהווה שיקוף של תהליכים נפשיים עמוקים אצל האדם המבשילים לכדי סיפור פנימי אוטנטי הכול יריעת ההיסטוריה האישית של אותו מנהיג.
עידן נדיר | נושא: קבוצות | עדכון: 09/01/2013
קבוצות בארגונים:
מהי קבוצה: 2 אנשים או יותר שמקיימים בניהם יחסי גומלין בעלי מטרה משותפת שתופסים עצמם כקבוצה. (צוותים מוגבל בזמן)
מיונים של קבוצות: ראשונית, משנית, סגורה, פתוחה, פורמאלית, בלתי פורמאלית, קבועה, זמנית.
התפתחות הקבוצות – המודל של טוכמן
קיימים 6 שלבים במודל שלו, שבו יש איזו פעילות תפקודית ואז דברים שנעשים בתהליכים קבוצתיים
מאפיינים של קבוצות: לכל אחד מאיתנו יש תפקיד, במשחק תפקידים אפשר לעשות שינוים ותיקונים
חלוקת תפקידים: נועדה כדי לייעל את העבודה, אך לחלוקת התפקידים יש חסרון היא מביאה מקצועיות ותחומי אחריות מצד שני יכול להיות שחסר אנשים אין מי שיחליף אותו
מה משפיע על מילוי התפקיד: (1) אישיות: כל אחד עושה את התפקיד שלו בצורה אחרת (2) מיומנות תפקידית – כישורי העובד והיכולות שלו, ניסיון שלו דברים אלו משפיעים על מילוי התפקיד ועל האופן שבו אני יעשה את התפקיד.
תפקידים הקשורים לביצוע מטרות הקבוצה:
תפקידים הקשורים לקבוצה עצמה – תפקידים הקשורים לקבוצה עצמה (צמיחה חברתית)
תפקידים שלילים או תפיחקים בהם חבר הקבוצה מרוכז בעצמו
בעיות בתפקוד כשמציבים לפרט דרישות סותרות, או שהציפיות ממנו לא מוסדרות, ואז הלחץ שמופעל עליו להתנהג בצורה מסוימת מתנגש עם הלחץ להתנהג אחרת.
תגובות אופייניות ללחץ:
פתרונות אפשרים:
נורמות:
הרכב חברתי:
לכידות: מידת המשיכה בין חברי הקבוצה, ורצונם להמשיך ולהשתייך לקבוצה זו.
הדברים שמשפיעים על הלכידות הקבוצתית
השפעת הלכידות:
מחלות של קבוצות: תופעות בעייתיות של קבוצה , נטיה להשקיע פחות מאמץ בידיעה שאחרים יעשו את העבודה, ככל שהקבוצה גדולה יותר הסיכוי לבטלה חברתית. (הפתרון הגדרת תפקיד לכל אחד וסנקציות). מעתק נטילת הסיכון (קיטוב קבוצתי) – הקבוצה לוקחת יותר סיכון מאשר יחיד [2 סיבות עיקריות – פיזור אחריות והרצון להתבלט]
חשיבה קבוצתית: אנחנו חושבים כקבוצה, אנו חושבים ביחד כמוח אחד. – לא מומלץ להיות מוח אחד. המאפיינים של חשיבה קבוצתית
דרכים למזעור חשיבה קבוצתית (מקטרגים)
חוק התפוקה השולית הפוחתת ככל שיש יותר עובדים התפוקה יורדת
ככל שהקבוצה גדולה יותר : אפשרות הביטוי יורדת, הלכידות יורדת, שביעות הרצון יורדת, שביעות הרצון יורדת, הפורמאליות עולה, והביצוע תלוי בנורמות.
עידן נדיר | נושא: אקלים ותרבות ארגונית | עדכון: 09/01/2013
*אקלים ארגוני: אקלים משקף את המצב של התרבות הארגוגוני בזמן נתון אך תרבות הארגונית היא קבועה.
המודל של שיין:
שיין, מחלק את התרבות הארגונית ל3 שכבות על פי מודל "קרחון" (רובד גלוי של המיים, רובד המדודים הערכים, והמצולות זה ההנחות הבסיסיות), השכבות של שיי
דוגמא: רונית ביצעה מכירות תוך החסרת פרטים שעשויים לשבש את תהליך המכירה. (יש פער)
הנורמה: נציגים מבצעים תהליך מכירה אמין תוך שקיפות מוחלטת על מנת למנוע לקוחות חוזרים לנציגים אחרים הערך: הוגנות. הנחת הייסוד: ביצוע המכירה בצורה שקיפה תוביל לשביעות רצון גבוהה יותר מצד הלקוחות ותמזער סיכוי ללקוחות לא מרוצים בעתיד.
במקומות שיש פערים גדולים בין הנורמה והערכים שם צריך לטפל.
תרבות דומיננטית: משקפת את ערכי הליבה המשותפים למרבית החברים.
תת תרבויות: מיני תרבויות, שמוגדרות ע"י מחלקות מסוימות או ע"י הפרדות גיאוגרפיות
ערכי ליבה: הערכים הראשונים או הדומיננטים המקובלים בארגון
תרבות לאומית ותרבות ארגונית: תרבות הלאומית משפיעה יותר על העובדים מהתרבות הארגונית היא יותר חזקה ממנה (לדוגמא: אם רואים ישראלים שמנוהלים ע"י חברה אמריקאית יש התנגשות בתרבות מבחינת תרבות העבודה של הישראלים)
הארגון כאישיות: אנחנו יכולים לעשות האנשה את הארגון כאילו הוא אישות כאילו הוא אדם ובמסגרת הזאת אני מאפיין אותו כאישיות ואז אני יכול לדבר על ארגון סכיזופרניתארגון פרנואידי
מאפייני המפתח של תרבות ארגונית: [גבוה נמוך]
אפשר לעבור ארגון ארגון, על כל הסעיפים ועל כל המאפיינים ונותנים גבוה ונמוך, תרבות ארגונית חזקה היא מגובשת, יש מקום אחד שתרבות ארגונית חזקה היא בעיתית, שבה השינוי הוא לא חלק מהשינוי אז הוא בבעיה. חסרון של תרבות חזקה מאוד קשה להשתנות ולהסתגל לסביבה.
איך נוצרת תרבות ארגונית:
בתרבות הארגונית קיים קשר בין התרבות הארגונית לבין המייסדים והבעלים של החברה, הם משאירים חותם מאוד מרכזי.
איך נשמרת תרבות ארגונית:
יתרונות וחסרונות: תרבות חזקה היא טובה כל עוד היא לא מעכבת אותנו ונותנת לנו להסתגל
טיפוסי ארגונים (זוננפלד)
טיפולוגיה של הופשטדה
טפולוגיות שונות של ערכים במחקר המשווה של תרבויות. הופשטדה חקר את חברת IBM ב50 מדינות שונות, הוא מצא 4 ערכים שדרכם אפשר לקרוא מנהיגות וגם תרבות.
עידן נדיר \ דודי שילוח | נושא: | עדכון: 28/01/2013
הניהול הבירוקרטי (1900-1930) - מקס וובר
תיאורית הצפייה של ורום (1964)
המודל של שיין:
תיאוריות מנהיגות.
קבוצות
תרבות ארגונית.
1111 | נושא: 111 | עדכון: 111
111